5 SÄKERHETSÅTGÄRER FÖR SIMNING I ÖPPET

Att simma i öppet vatten har många fördelar, men du måste tänka på några säkerhetsåtgärder innan du hoppar i.

Vågor, temperatur, strömmar, väder och sjöodjur (man kan aldrig veta!), kan vara hinder när du simmar i öppet vatten. Även de bästa simmarna måste därför, och detta är viktigast av allt, följa säkerhetsåtgärderna för att simma säkert.

Därför ger nu Nabaiji, utan dröjsmål, 5 viktiga säkerhetråd för simning i öppet vatten, för att låta dig bli ett med vattenmiljön och få ut det mesta möjliga av träningen. Simma lugnt!

 

 

simnings illustration
nummer 1

ÖVERVAKNING

Oavsett om du simmar i havet, i en flod eller sjö, så innebär simning i öppet vatten fler risker än att simma i en bassäng. Om du har möjlighet, välj badplatser med badvakt,och simma inom det markerade badområdet. Annars är det bra att välja platser med folk i närheten.

Om du ändå föredrar att hoppa i vattnet på en mer avlägsen plats där det inte rör sig så mycket människor är det bästa att försöka få sällskap på simturen, eller åtminstone berätta för någon var du är.

Se till att lära känna det vatten du ska simma i, så att du vet vad du ska vara uppmärksam på. Utomlands måste du exempelvis komma ihåg tidvattnet - Du kan bli förvånad över hur snabbt vattennivån stiger. Som vanligt ska du inte tveka inte att be någon följa med när du simmar i öppet vatten.

nummer 2

VÄDER

Du behöver planera för både bra och dåligt väder när du ska simma i öppet vatten.

I LUGNT VATTEN: Även om väderförhållandena är fina, ska du tänka på att vattnet ska vara lugnt och strömmarna svaga. På bevakade badplatser indikeras detta av gröna, orangea eller röda flaggor vid strandkanten. Om så inte är fallet, kolla upp det på nätet eller kontakta kommuninformationen. Ofta handlar det om sunt förnuft.

Om du simmar när vågorna är höga eller när strömmarna är starka, utsätter du dig för fara, och ditt träningspass kommer varken vara behagligt eller ge resultat. I soligt väder behöver du solkräm eller en neoprenvåtdräkt, och vi rekommenderar att du undviker att simma mitt på dagen när solen är som starkast.

Tänk även på att du kan drabbas av uttorkning och kramp. Skiner solen väldigt starkt? Simglasögon med spegelglas kan vara användbara för att skydda ögonen mot ljusreflexer från vattenytan.

I SÄMRE VÄDER:

Det är viktigt att känna till att kallt vatten innebär en stress för kroppen.Om du går i vattnet för snabbt, kan det orsaka kardiovaskulär risk och hypertemi. För att undvika dessa olyckor, kan du vänja kroppen gradvis genom att blöta nacke, mage och vrister med det kalla vattnet.

Det andra alternativet är att helt enkelt använda en våtdräkt i neopren för simning i öppet vatten. De finns i olika tjocklek för olika vattentemperaturer, och skyddar mot kyla och medföljande energiförlust. De ger dig samtidigt total rörelsefrihet.

simnings illustration
nummer 3

HYGIEN

Även om vattenkvalitén ofta testas, kom ihåg att naturligt vatten inte är lika kontrollerat som i en bassäng.

Föroreningar, nedsmutsning och algblomning ska tas på allvar, då de kan orsaka hälsoproblem. Bad i algblommande vatten kan orsaka liknande symptom som magsjuka, och barn och djur är särskilt känsliga.

Är du tveksam är det därför viktigt att i förväg kontrollera att vattenkvalitén är bra. I Sverige kan respektive kommun samt Havs- och Vattenmyndigheten svara på om vattenmiljön är lämplig för bad och simning. Som vid all träning ska du förstås vara uppmärksam på din hälsa när du simmar i öppet vatten .

simnings illustration
nummer 4

FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER

Innan du hoppar i vattnet tar du fasta på ett avstånd mellan två punkter, som du ska hålla dig mellan, och simma alltid längsmed kusten, aldrig ut mot öppet hav. Utgår du från en badstrand kan du ägga på minnet färgen på den sista bojen i badområdet för att göra det enklare att veta var du är när du simmar.

Om du är på en strand med vågor och du vill simma utanför badområdet, kom ihåg att hålla koll på surfarna så du inte krockar med en bräda! Använd alltid en färgstark badmössa och en simboj. Då syns du väl från vattnet, och även från stranden om det skulle uppstå problem.

För en optimal förberedelse, bör du också ta med ett första hjälpen-kit. Det finns alltid en risk att du skär dig på vassa klippor eller ett snäckskal, eller att du bränner dig på en manet.Det är alltid bäst att vara förberedd om olyckan är framme.

simnings illustration
nummer 5

LYSSNA PÅ DIN KROPP

Vi hängivna sportutövare är oftast ganska enträgna...Känner du igen dig? Även om det har sina fördelar att vara ihärdig när det kommer till sport, så kan det faktiskt innebära fara under vissa omständigheter.

I öppet vatten är det oerhört viktigt att vara lyhörd på kroppens signaler. Att inte överskrida dina personliga gränser och att inte gå över ribban för din styrka är väldigt viktigt i naturligt vatten eftersom faror finns överallt. Om du känner dig mentalt eller fysiskt trött, börjar känna av kramper eller börjar bli kall, ska du genast avsluta och gå upp ur vattnet .

Du får göra klart ditt träningspass i öppet vatten en annan dag. Nu har du alla tips i bagaget för att, som den hängivna sportutövare du är,  möta naturens krafter med ett lugnt sinne!

DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Råd för
träna-för-simning-i-öppet-vatten
Låt oss bege oss till badhuset, för att träna på simteknik för öppet vatten.Att simma i bassäng gör dig redo för att börja simma i öppet vatten, och du kommer lära dig de tekniker som är absolut nödvändiga att bemästra utomhus.
ÖVERST PÅ SIDAN