FÖR ATT BLI EN BÄTTRE LÖPARE

Om du vill börja löpträna eller komplettera dina träningspass, oavsett om du är nybörjare eller joggar regelbundet, så kan du kombinera gång och löpning. Promenader är en enkel aktivitet som är bra för din hälsa och hjälper dig bli en bättre löpare. Ta reda på hur.

walkingskor
nummer 1

ATT GÅ ÄR BRA FÖR DIN HÄLSA!

Om du vill komma i form, ta upp träningen igen efter en skada eller helt enkelt letar efter en träningsform som är skonsam för din kropp, varför inte börja promenera? Disciplinen kan användas som ett substitut för löpning och har fördelen att den inte kräver någon förberedande träning och kan utövas i din takt.

Gång respekterar din kropp, skaderisken är lägre och ansträngningen är mindre intensiv. Du belastar inte lederna lika tungt som när du springer, och du kan träna en längre stund. En ytterligare fördel är att gång skonsamt stärker och tonar musklerna i ben, rumpa, mage och överkropp.

Gång illustration
nummer 2

PROMENERA INNAN DU BÖRJAR LÖPTRÄNA

Är du sugen på att börja löpträna, men det var ett tag sedan du höll på med någon sport? Ta god tid på dig! Sätt igång med några promenadrundor innan du börjar springa.

Gör en träningsplan och öka tiden du går gradvis, såväl som takten. Gå långsamt i början, i ca. 10 till 15 minuter, varannan eller var tredje dag, och dubbla sedan tiden din andra träningsvecka. I den tredje veckan kan du börja varva med löpning. Från den fjärde eller femte veckan, är du redo att jogga i 30 minuter utan avbrott!

gång illustration
nummer 3

VÄXLA MELLAN GÅNG OCH LÖPNING UNDER ETT TRÄNINGSPASS

Springer du nästan varje dag? Börja lägga in gång i träningspassen! Dina muskler och ditt hjärta jobbar effektivt, och kroppen belastas inte lika hårt som vid löpning.

Detta är för att när du springer, så sprids en chockvåg genom din kropp varje gång du tar ett löpsteg. Att lägga in promenad under löprundan är ett sätt att låta dina muskler och leder vila, utan att avbryta uthållighetsträningen.

gång illustration
nummer 4

GÅNG ÄR ETT NATURLIGT KOMPLEMENT TILL LÖPTRÄNINGEN

Gång är ett utmärkt sätt för att variera den repetitiva löpträningen, och de kombineras enkelt. Du kan tex. planera in en stunds powerwalk utöver din vanliga löpträning, för att fortsätta aktivera blodflödet och bränna fett.

Om du vill fokusera på överkroppens form, kan du testa stavgång! Tanken bakom sporten är att öka armarnas rörelse med hjälp av två stavar. Det är en effektiv träningsform för hela kroppen, som hjälper dig få ökad energiförbrukning och tonar musklerna. Du tränar dina bröstmuskler, magmuskler, axlar, armar och rygg.

Till sist, om du har turen att bo nära fjällen, så är fjällvandring en jättebra träningsform. Lägg in vandring och bergsvandring i ditt träningsschema! Att tackla uppför- och nerförsbackarna i bergsterräng tränar dina vadmuskler och ökar din explosivitet när du springer.  

Gå-träning gynnar alla löpare, från nybörjar- till expertnivå. Du förbättrar din hälsa och blir en bättre löpare på kuppen! Dela gärna med dig av dina träningstips för att kombinera sporterna...

DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Råd för
Oavsett hur långt eller ofta du springer är rätt löparskor A och O!Läs våra expertråd för att välja rätt.
Råd för
löpning illustration
Att löpträna i grupp har många fördelar. Även om löpning inte är en lagsport, så måste du erkänna att det är lättare att hålla igång träningen och hålla dig i form tillsammans med andra.
ÖVERST PÅ SIDAN