SIMNING I ÖPPET VATTEN: Andning och Riktning

Det som kan hindra dig från att hålla rätt riktning när du simmar i öppet vatten är många faktorer; grumligt vatten där du inte kan se bottnen, starka strömmar och häftiga vågor är några.Varje gång du råkar byta kurs måste du försöka hitta tillbaka på rätt spår igen.Det slösar betydligt med energi och tid, vilket du säkert håller med om...

För att bemästra naturens element på rätt sätt och rikta din inre kompassnål rätt, är det viktigt att känna till några smarta knep.
 

Nu ska vi koncentrera oss på tekniker som används av simmare i öppet vatten, inför och under simningen, så du håller rätt riktning i vattnet, och framförallt hur du når ditt mål!

Så följ med!

 

Träning i öppet vatten innan simning
nummer 1

INNAN SIMNINGEN

Inför både tävlingar och träning i öppet vatten bör simmaren ta tid på sig att analysera området.. Det är viktigt att visualisera och memorera banan som du planerar att ta samt den exakta placeringen, formen och färgern på bojarna. Detta steg är av högsta vikt, oavsett om du bestämt dig för att simma inom det markerade simområdet eller utanför.

När du lokaliserat bojarna, titta även efter landmärken som är högt belägna och syns från långt håll (kraftledningsstolpar, träd, byggnader etc.). Det här är extra viktig om du simmar i havet, pga. höjden på vågorna. Det som händer när man befinner sig flera meter från stranden, är att vågorna skymmer sikten över kustlinjen och dina landmärken.

Vad gäller vågorna, så är den bästa lösningen att bli vän med dem! Dra nytta av deras bärkraft och låt dem hjälpa dig se var du är. Att memorera dessa viktiga referenspunkter kommer hjälpa dig att undermedvetet, utan att behöva lyfta huvudet högt, kontinuerligt följa din bana. Om du sedan lyckas kombinera ditt lokalsinne i vattnet med en bra andningsteknik, blir du som fisken i vattnet!

Att andas rätt i simning i öppet vatten
nummer 2

UNDER SIMNINGEN

Som du kanske redan lagt märke till, så brukar simmare i öppet vatten höja huvudet väldigt högt när de tar ett andetag. Detta är faktiskt ett väldigt effektivt sätt att samtidigt orientera sig och andas in luft.

Den här tekniken används av alla vana simmare i öppet vatten. När du simmar i havet, får du även, utöver att andas och orientera dig, en chans att låta armar och ben vila när vågen passerar under dig.

 

 

Men att fästa blicken på detta sätt och samtidigt gör ett effektivt simtag kräver en speciell teknik:

- Först behöver du lägga över din vikt i vattnet , djupare ner, med dina armbågar böjda för att lufta dina axlar, och höja huvudet över ytan medan du driver dig framåt. Du ska fästa blicken långt fram och orientera dig själv och andas samtidigt.

- När du väl rätat upp dig kommer du hamna i en "vattenpolo" position, med huvudet i luften och benen behöver kompensera för obalansen genom att sparka snabbare. Denna fas ska inte ta lång tid. För att lyckas ska du andas ut all luft i vattnet så gör du en snabb inandning. När det kommer till att ta ut rätt riktning, så kommer det gå galant om du gjort förberedelserna ordentligt innan du hoppar i!

- Sättet du svänger armarna genom luften är annorlunda än i bassängen. Istället för att böja armen och lyfta upp armbågen, ska armen glida över vattnet, så nära som möjligt.

- Sedan ska huvudet sänkas i höjd med överkroppen för att placeras i ett mjukt horisontellt simtag.  

- Du behöver inte använda denna teknik i varannan rörelse, om du redan lyckats lokalisera dig den första gången. Anledningen är att det förändrar takten och det kan trötta ut dig. Använd tekniken beroende på den omgivande miljön och din komfortnivå, i var 4:e, 6:e, 8:e eller 10:e rörelse.    

Andning och riktning för simning i öppet vatten

Nu vet du hur du ska ta ut riktningen och hålla dig på banan när du simmar i öppet vatten! Men för att kunna orientera dig effektivt, är det nödvändigt att kunna se ordentligt! För att vara på den säkra sidan, välj simglasögon med spegelglas för att skydda ögonen från återspeglingen från solen vattenytan.

Så ett sista tips: för att undvika imbildning, applicera lite schampo på dina simglasögon och skölj av dem innan du ger dig ut! Njut av simäventyret i öppet vatten!

DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Råd för
träna-för-simning-i-öppet-vatten
Låt oss bege oss till badhuset, för att träna på simteknik för öppet vatten.Att simma i bassäng gör dig redo för att börja simma i öppet vatten, och du kommer lära dig de tekniker som är absolut nödvändiga att bemästra utomhus.
Råd för
simningsillustration
Har du svårt att andas när du simmar?Bloggen tipsar om hur du kan öka din lungkapacitet och få till rätt andningsteknik för att simma bättre.Gå dit nu.
ÖVERST PÅ SIDAN