VANDRINGENS POSITIVA EFFEKTER PÅ HÄLSAN

Vandring och trekking är aktiviteter med massor av positiva effekter, oavsett hur långt du går, var du går någonstans och din fysiska form. Vad sägs om att ta en titt på de här effekterna?
 

Vandra kan man göra i många miljöer, från höga berg till vidsträckta öknar. Att vandra är ett sätt att fly vardagens stress och upptäcka nya saker och nya platser, samtidigt som kroppen får jobba.

trekkingens-positiva-effekter
nummer 1

TREKKINGENS POSITIVA EFFEKTER PÅ HÄLSAN

Vandring och trekking är aktiviteter med massor av positiva effekter, oavsett hur långt du går, var du går någonstans och din fysiska form. Vad sägs om att ta en titt på de här effekterna?

Vandra kan man göra i många miljöer, från höga berg till vidsträckta öknar. Att vandra är ett sätt att fly vardagens stress och upptäcka nya saker och nya platser, samtidigt som kroppen får jobba.
 

trekkingens-positiva-effekter
nummer 2

POSITIVA EFFEKTER MED TRÄNING ÖVER HUVUD TAGET

Precis som all fysisk aktivitet är trekking bra för kroppen: det stärker dina ben och minskar risken för benskörhet, samt ökar kroppens syresättningsförmåga och muskelstyrka.

För att inte nämna den roll som frisk luft och ett miljöombyte kan spela i att minska stress. Att koppla bort sig från vardagslivet ett tag gör det lättare att ta ett steg tillbaka, se problem ur ett nytt perspektiv och lyssna till sin inre röst. 

Trekking har också sina specifika fördelar, eftersom det oftast innebär vandring långa sträckor och/eller flera dagar i sträck, ibland i krävande miljöer, till exempel på hög höjd, och ofta med en tungt packad ryggsäck och stavar.

trekkingens-positiva-effekter
nummer 3

OCH INTE NOG MED DET...

Att vandra långsamt och under lång tid är mer skonsamt för lederna, jämfört med andra fysiska aktiviteter som utsätter lederna för stötar. Vandring bidrar till att utveckla en balanserad muskulatur över hela kroppen. Det låter dig också utveckla din koordination, och motverkar obalanser i kroppen.

Hur då? Jo, genom att vara en symmetrisk typ av träning. Din vänstra sida gör samma sak som den högra. Du arbetar med både främre och bakre delen av kroppen.

Om du använder stavar jobbar du dessutom både med benen och överkroppen.

trekkingens-positiva-effekter
nummer 4

STAVAR ÄR DINA BÄSTA VÄNNER 

Vandringsstavar är inte bara till för personer med nedsatt fysisk förmåga eller balansproblem. Genom att gå med stavar kommer du bland annat att kunna gå längre, och med bättre hållning.

Stavar får alla muskler i övre ryggen, axlarna och armarna att jobba. Musklerna tonas, och om du vandrar mer intensivt kan du till och med bygga muskler i överkroppen. Stavarna får dig att gå mer rakryggad, oavsett om du går uppför eller nedför.

De ger en mer balanserad träning för hela kroppen, eftersom de får armarna att jobba samtidigt som benen. Detta hjälper till att motverka felaktiga rörelser, som annars med tiden kan resultera i ryggont.

Beroende på var du vandrar någonstans, och vandringens svårighetsgrad och längd, varierar såklart de positiva effekterna du får ut av vandringen.

Befinner du dig till exempel på hög höjd flera dagar i rad tvingas kroppen att anpassa sig till den tunnare luften.

Att vandra i berg främjar produktionen av röda blodkroppar, eftersom kroppen försöker kompensera för den lägre syrehalten i luften genom att öka förmågan att transportera ut syret till musklerna. Den här anpassningen förbättrar syresättningen av hela kroppen. Du kan andas in mindre syre, men ändå bära tillräckligt mycket i blodet. Fördelen med den här långsamma anpassningen är att de positiva effekterna av den håller i sig i flera veckor efter det att du har avslutat trekkingen, även om du inte längre befinner dig på hög höjd. 

Så tveka inte! Oavsett var du går, och hur långt, så kommer trekkingen att ha positiva effekter på din hälsa!

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR 

Råd för
Saker att ha med ut när du campar
Vi har gjort en lista över saker som kan vara bra att ha med ut när du campar. Listan är inte uttömmande, men ger en fingervisning om saker att titta på.
Råd för
trekking
Har du bestämt dig för vilken vandringsled du ska gå? Bra, då är det dags att börja tänka på packningen! Här är en lista du kan använda som underlag för att förbereda din trekking-resa.
ÖVERST PÅ SIDAN