ATT VÄLJA RÄTTLÖPARSKOR 

Oavsett om ditt mål är att träna eller tävla, springa 10 km, halvmara eller maraton, så finns rätt modell för dig! För dig som vill utvecklas och springer på asfalt 2 till 6 gånger i veckan. Hur väljer jag rätt?

Det första du behöver tänka på inför löpning är att välja rätt skor. Många tror att de dyraste skorna av de mest kända märkena är bäst. Detta är en missuppfattning. Du ska välja skor som passar dig perfekt, utifrån fotform, löpsteg och löpstil. Om du väljer fel modell kommer det vara obekvämt att springa och du kan få värk i vrister, hälar och skenben. Här följer en detaljerad guide för att välja rätt löparskor.

Det finns två baskriterier du skall utgå ifrån när du väljer löparskor: frekvens (antal och längd) och din takt.

LÖPNINGSFREKVENS

Antalet träningspass kan vara ett bra sätt att fastställa din löparprofil: tränar du intensivt och regelbundet eller ibland? Din takt kommer guida dig till rätt skor.

TRÄNAR DU INTENSIVT ELLER OFTA?

Om du löptränar oftare än tre gånger i veckan, för antingen motion eller förberedelse inför lopp, så är det bäst att välja skor med bra stötdämpning som ger maximal komfort.Takten kommer avgöra vilken skomodell som är bäst för dig.

LÖPARPASSETS INTENSITET

För att uppnå ditt personbästa> 14km/h

Om du gillar att springa snabbt och uppnå personbästa tid, kommer du normalt springa snabbare än 14km/h under dina löparpass. En fjäderlätt, snabb och dynamisk sko passar bäst för att uppnå din bästa tid. Det är ett perfekt komplement till andra modeller vad gäller träningstur och pass. Den här typen av modell passar främst för lätta löpare. Den är ett bra komplement till de andra två modellerna, beroende på typen av löpning och pass.

För långa turer eller tävlingar från 10 till 12km/h

Planerar du att springa tre långa turer per vecka i en hastighet under 12km/h? Välj helst skor med bra stötdämpning som mildrar impakten och ger maximal komfort. Stabiliteten kommer också spela stor roll för att ge fötterna stöd under hela passet.

Om du springer lite snabbare och tävlar (snabbare än 12 km/h)

Vi föreslår att du väljer lite lättare skor. De ger bättre kraft i avtrampet, tack vare sin mer dynamiska konstruktion.

FLER TIPS FÖR ATT VÄLJA RÄTT

nummer-1

LYSSNA PÅ DIN KROPP

Innan du köper dina löparskor, behöver du veta några saker om dig själv, som din vikt, hur ofta du kan/planerar att springa etc. Det viktigaste att veta är att ditt löpsteg spelar en väsentlig roll för en bekväm och säker löpning.

Ta reda på din vikt: För en löpare är det viktigt att veta sin vikt, eftersom du utsätter dina fötter, leder och muskler för två till tre gånger din kroppsvikt i varje steg. Om dina skor inte har fullgod stötdämpning, så överförs stöten direkt till dina fötter och leder, vilket kan resultera i värk i hälar och leder.

Ha koll på träningsfrekvens: Om du springer 4 till 5 dagar i veckan, ska du välja skor med avancerad stötdämpning och stöd. Om du springer en gång i veckan på ca. 5 km, kan du välja en basmodell med vanlig stötdämpning.

nummer 2

DITT LÖPSTEG SPELAR ROLL

Fötter kan delas in i tre kategorier (Neutrala, Pronerande och supinerande). Varje fottyp har sin löpstil och kräver en viss typ av sko. Detaljerna förklaras nedan:  

Neutral: I detta löpsteg slår hälen i marken först, följt av framfoten och tårna. Det innebär att hela kroppsvikten jämnfördelas över foten. Skorna som rekommenderas för dessa löpare är neutrala skor med bra stötdämpning i hälen, och medium stöd.  

Överpronerad: I detta löpsteg slår hälen i marken först, följt av stortån. Foten rullas inåt när man springer, så det blir svårt att balansera kroppen. Skorna som rekommenderas för detta typ av löpsteg ska vara stabila eller ha motion control.  

Supinerad: Supinerad är motsatsen till pronerad. I detta slår hälen i först. följt av lilltån, och foten rullar utåt. Skor som rekommenderas för denna typ av löpare ska ha stötdämpning, samt skarpt häl till tå dropp (flexibilitet).

NUMMER 3

YTAN SPELAR ROLL

Ytor för löpning brukar delas in i tre kategorier. Skorna är designade utifrån vilken yta man ska springa på. Det är verkligen viktigt att veta på vilken typ av yta du ska använda skorna. Kategorierna beskrivs i detalj nedan:  

a) Löpning på asfalt eller plan yta Skorna är designade för plan yta med ytterst små ojämnheter. Detta är väldigt lätta skor med bra stötdämpning, flexibilitet och stabilitet för löpsteget.  

b) Traillöpning eller ojämna ytor Dessa skor klarar av ojämna ytor, kullar och sluttningar, och naturlig terräng. De ger bra stöd och stabilitet och har räfflad sula som skyddar mot vassa stenar.De ger också bra grepp.  

c) Löpning på löpband eller inomhus Skorna är gjorda för att springa på löpband eller inomhus. De är väldigt lätta och flexibla, och har mjuk sula med god ventilering.

EXPERTTIPS

Bästa tiden att köpa löparskor: Alla är överens om att det är bäst att köpa löparskor sent på dagen, när benen har rört på sig och fötterna svullnat. Skorna ska passa när fötterna är som störst. Även när du springer svullnar fötterna, och det ska inte kännas obekvämt.  

Tåregler: Du ska alltid välja skor som lämnar ett mellanrum på ca. 1,5 cm mellan stortån och där skon tar vid. När du springer skjuts foten fram i skon, så det måste finnas plats så du inte får en blånagel som gör ont.

DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Råd för
löpning illustration
Gång är en enkel aktivitet som är bra för din hälsa och hjälper dig bli en bättre löpare.Så att kombinera gång och löpträning är en riktigt bra idé!Ta reda på hur.
ÖVERST PÅ SIDAN