FÖRDELARNA MED SKIDÅKNING

Att åka skidor är kul! Läs här för att ta reda på de 5 fördelarna med att susa nerför backen!

Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips

Skidåkning är en krävande sport där uthållighet är lika viktigt som balans och starka ben. Det är fysiskt ansträngande och samtidigt en sport där du upplever en otrolig känsla av frihet och fart. Skidåkning kräver koncentration och koordination, vinsten är upplevelser väl värda de ansträngningar du gör.

Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips

1. FÅ BÄTTRE UTHÅLLIGHET GENOM SKIDÅKNING

En dag på skidor inbegriper växlingar mellan intensiv fysisk ansträngning och stunder av vila såväl som kroppens oupphörliga anpassning till höjden, syrebristen och väderförhållandena. Skidåkning ger på det hela taget en bättre uthållighet. Dessutom ger höjden din kropp en naturlig boost genom att tvinga den att framställa fler röda blodkroppar som kompensation för den låga syrenivån. Detta är anledningen till att atleter som behöver träna uthållighet, som tex. fotbollsspelare, löptränar på hög höjd.

2. SKIDÅKNING ÄR BRA FÖR HJÄRTAT

Eftersom syretillförseln är lägre på högre höjd, behöver ditt hjärta anstränga sig mer för att leverera det som musklerna behöver, även under vila. Så föreställ dig det som krävs när du är i full fart!  Under en dags skidåkning, kommer du växla mellan fysiskt intensiva åk nerför backen då hjärtat slår snabbare och uppför i liftarna, då du kan få återhämta dig. Detta innebär perfekt träning för den här muskeln, som man ibland glömmer bort att träna. Ett starkt hjärta ger en frisk kropp!

Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips
Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips

3. SKIDÅKNING ÄR PERFEKT TRÄNING FÖR ATT STÄRKA DINA MUSKLER

Även om det är dina quadriceps du kommer känna av mest, så innebär skidåkning träning för hela kroppen: toning av magmuskler, rygg, rumpa, ljumskar, vader, vrister och träning av överkroppen i svängar och för bra balans. Utöver muskeltoning så ger skidåkning bra träning för lederna: knän, anklar, axlar armbågar etc., för bra spänst med bibehållen smidighet.

4. FÅ BÄTTRE SMIDIGHET GENOM SKIDÅKNING

Läsa av terrängen och fördela vikten när du åker skidor: du kommer få bättre balans och koordination, vilket krävs i alla svängar och för att finslipa din teknik. När du känner dig bekväm i skidbacken kommer du också göra det i all annan terräng tack vare medvetenheten och smidigheten som du byggt upp i din kropp genom skidåkningen.

Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips
Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips

5. SKIDÅKNING REN LUFT OCH VÄLMÅENDE

När du ger dig ut på dina skidor andas du djupt och tränar medan du producerar endorfiner - lyckohormonet. Alla anspänningar släpper och du tillgodogör dig alla positiva effekter av ren luft och solsken för att fylla på med D-vitamin, stärker ditt immunförsvar och håller humöret uppe. Du får ökad koncentrationsförmåga och du känner en allmän känsla av välmående som har positiv inverkan i din vardag.

Oavsett om du åker snabbt eller glider sakta nerför backen, kommer skidåkandet ge dig den spänning du söker, och förbättra din fysiska form och ditt allmänna välmående. Vad ger skidåkandet dig för fördelar i vardagen? Berätta för oss om vad en dag i backen ger dig!

KOLLA IN VÅRA TIPS