VÅRA SPORTGUIDER

PEPPANDE ARTIKLAR FÖR DIG SOM VILL BÖRJA TRÄNA

DECATHLONS AMBASSADÖRER

Välkommen till en sida fullspäckad med peppande artiklar för dig som vill komma igång med träningen! Eller så kanske du behöver bli lite motiverad till att ta tag i träningen eller till att prova något helt nytt! Då vill vi presentera våra ambassadörer till dig! In och läs för att bli inspirerad!
kvinnor motivation börja träna

JAG HAR SVÅRT ATT MOTIVERA MIG

Kanske är det den mjuka soffan som kallar, kanske är du trött efter en lång dag på jobbet, kanske är det avsnitt 128 i säsong 14 av din favoritserie som alldeles precis har släppts, kanske... ja, kanske pallar du bara inte idag.

Det kan finnas tusen olika (mer eller mindre goda) anledningar till att man skippar träningen. Men fortsätter det så dag efter dag kommer den försämrade kondisen som ett brev på posten, du blir andfådd snabbare och det blir allt jobbigare att gå uppför trappor.

Ta det som ett tecken – ett tecken på att det är dags att börja prioritera träningen igen. Men hur hittar man motivationen?

kvinnor hemmaträning börja träna

EASYBREATH SNORKELMASK

Vi har uppfunnit Easybreath - världens första snorkelmask!

Se och andas som vanligt i vattnet! Med snorkelmasken Easybreath upptäcker du världen under ytan medan du andas som vanligt, genom näsan, och ser åt alla håll med panoramasikt.

Decathlons mobilapp gratis personlig tränare
EN PT I HANDEN!

Vill du komma igång med träningen igen? Låt dig guidas av vår virtuella coach, och få detaljerad information om dina träningspass!

månadens tema träning och miljö

MÅNADENS TEMA: VINTERSPORT

Det har börjat snöa i vissa delar av landet och med det har även skidorter runt om i landet öppnat för säsongen. Hur härligt det än må vara att susa ner för backen är det mycket att tänka på inför skid-/snowboardturen. 

Vilka skidor ska jag ha? Vilken snowboard ska jag ha? Måste jag ha skidglasögon? Ska jag hyra eller köpa? 

Vi har samlat ihop alla våra guider inför vinterns skid- och snowboardresor. In och läs!

 

VÅRA NYASTE ARTIKLAR

Råd för
Roddmaskin RW500
Lär dig allt om roddmaskinen, en maskin som ger effektiv träning av en massa olika muskler och håller konditionen på topp!
Råd för
När du ska ut på sjön behöver du ha med dig kläder som skyddar mot alla väder du kan tänkas möta. Tänk därför över en extra gång vad du packar med dig. Här kan du läsa våra tips om hur du klär dig för segling, bland annat genom lager på lager-metoden.
Råd för
Hur ser en lämplig spelplan för boule ut? Hur många spelare kan man vara? Hur många klot ska varje spelare ha? Se till att alla har klart för sig vad som gäller, för att spelet ska bli så kul som möjligt och inte sluta i tjafs om reglerna!
Råd för
citybikepack
Känns det krångligt att ta cykeln eftersom du ofta har så mycket saker med dig? Vet du, det är precis tvärtom: cykeln är perfekt för att transportera allt du kan tänkas behöva under en dag, från handväska till dator till träningsprylar. Och det finns många smarta lösningar för att packa cykeln prydligt och propert.
Råd för
Fördelarna med skidåkning - upptäck sporten med Decathlons tips
Att åka skidor är kul, men även en sport!Läs här för att ta reda på de 5 fördelarna med att susa nerför backen!

VAD ÄR EGENTLIGEN TRÄNING?

Om jag rör på mig och svettas, betyder det att jag tränar? Min morgonpromenad till jobbet, är det träning? När jag påtar i trädgården, tränar jag då? Det är svårt att ge en klar definition av vilken typ av fysisk aktivitet som är träning.

Vad som anses vara träning handlar ofta om vad som är syftet med aktiviteten.

Den goda nyheten är att utbudet av olika idrotter och träningsformer är så pass brett att det garanterat finns något för alla!
Är du lagspelare eller trivs du bäst själv? Vill du träna mjukt eller intensivt? Och kanske viktigast av allt: Vad är träning för dig, och vad vill du få ut av träningen?

Olika träningsformer kan komplettera varandra, och det är en god idé att kombinera en konditionstränande aktivitet, till exempel gång eller löpning, med en som lägger större fokus på muskelstyrka.

TRÄNING OCH ÅLDRANDE

Kroppen klarar förstås inte av att göra samma saker vid 70 års ålder som vid 20. Den förändras med åren och reagerar annorlunda på fysiska prövningar, och därför kan inte träningen se likadan ut.
Men se upp, det är inte alls omöjligt att du blir omsprungen av en senior på din löprunda i parken! Att man börjar bli lite till åren är ingen anledning att rycka på axlarna och sluta träna – tvärtom. Kroppen är en maskin som måste smörjas regelbundet för att fungera bra. Den är gjord för att användas! Lyssna på kroppen, men sluta inte att röra på dig.

Träna för att ta hand om dig och din kropp och förbättra ditt välmående. 

HUR MYCKET SKA MAN TRÄNA?

Följande är WHO:s rekommendationer efter åldersgrupp:

- Barn mellan 5–17 år behöver minst 60 minuters medel- till högintensiv konditionstränande aktivitet om dagen, och en aktivitet som bygger upp musklerna och stärker skelettet minst tre gånger i veckan.

- Från och med 18 år rekommenderas 150 minuters medelintensiv träning i veckan, alternativt 75 minuters högintensiv träning. Lägger du till 300 minuters extra träning i veckan blir de positiva hälsoeffekterna bara större!

Jag rekommenderar att prova olika sporter och träningsformer för att hitta den aktivitet som passar dig bäst. Och du, man kan alltid ändra sig!

Oavsett om du behöver hjälp med att välja träningsform, vill få tips om hur du kommer igång med träningen, behöver hitta motivation till att träna eller vill läsa om andra personers träningshistorier är du varmt välkommen hit till vår sida för sportguider!

 

ÖVERST PÅ SIDAN