sport advice blog

NU ÄR DET DAGS FÖR VINTER OCH SNÖ!

Läs våra inspirerande artiklar om hur du klarar dig i kylan eller i skidbacken!

sport advice blog

MÅNADENS TEMA: MERINOULL

Merinoull är ett fantastiskt material nu när kylan börjar sätta in!

Ett bra underställ i merinoull kan du ha när du åker i skidbacken, vandrar i skogen eller bara under dina vanliga kläder under jobbdagen om du är frusen.
Oavsett vilket så är merinoull en produkt med många användningstillfällen som är en investering för oss här uppe i norr.

Decathlons merinoull är noga framtagen för att vara etiskt producerad och hålla för intersiv användning!

Kolla in vårt sortiment i länken nedan, eller om du vill veta mer, läs vår artikel om hur vi producerar vår merinoull eller kanske artikeln hur du ska tänka när du tvättar din merinoull.

LÄS MER OM MERINOULL 
OCH HUR DU HÅLLER DIG VARM

Varför ska man välja merinoull?

Varför ska man välja merinoull?

Plagg i merinoull är perfekta för friluftsaktiviteter och passar lika bra på sommaren som på vintern. Om du testar så kommer du att förstå varför.

tvätta tröja i merinoull

Så tvättar du tröjor i merinoull

Hur ska jag tvätta plagg i merinoull för att de ska hålla så länge som möjligt?

varmiskidbacken

Så håller du värmen i backen

Det korta svaret: klä dig i tre lager, och glöm inte att skydda händer och fötter. Så till det lite längre svaret...

5 tips för att hålla värmen under vandringen - titel

5 tips för att hålla värmen under vandringen

Är du dåligt klädd, eller har glömt att ta med dig vissa saker, kan kylan lätt göra utomhusaktiviteten till en mardröm.

Wedzes tips för att hålla händerna varma i backen

Håll händerna varma i backen

Kalla händer kan förvandla en underbar dag i backen till en mardröm. Tack och lov går det att undvika, om du utrustar dig rätt och tänker på vissa saker. Här är våra tips.

sport advice blog

VILL DU VETA MER OM EN VINTERSPORT?

Upptäck våra tips för vintersporter!

- Behöver du en packlista på hur du väljer skidkläder och skidutrustning till sportlovet?
- Har du precis köpt snowboard boots och har svårt att välja Snowboard bindningar?

Välkommen att kika runt och insupa atmosfären i bilderna och längta dig bort till din nästa skidsemester i fjällen!

POPULÄRA ARTIKLAR OM VINTERSPORT

Barn som står med skidor i snön

Hur väljer jag skidor till mitt barn?

Läs våra experters guide för att välja barnskidor.

Tre vänner som blickar ut över snöiga bergstoppar

Den ultimata packlistan till skidresan

Är du osäker på vad du behöver ha med dig på skidresan? Ta hjälp av vår ultimata packlista nästa gång! Vi har dessutom ett stort utbud av smarta på produkter här på Decathlon.

Decathlons utrustning för klassisk längdskidåkning

Hur väljer du utrustning för klassisk längdskidåkning?

Kolla in våra tips som hjälper dig välja utrustning för klassisk längdskidåkning!

Så väljer du rätt skor för vintervandring

Så väljer du rätt skor för vintervandring

Att gå i snö, lera, regn eller på is kan vara jobbigt om du inte har rätt skor. Vi har listat de viktigaste sakerna du bör kontrollera på dina [vandringsskor], så att du kan vandra bekvämt i alla typer av terräng.

sport advice blog

VACKRA FRUSNA VYER OCH BRA MOTION, VANDRA DIG IN I VINTERN!

Vi här i norr kan ibland glömma hur vacker vintern kan vara.

Vintervandring är ett fint sätt att ta en paus från vardagen och uppskatta vår vackra natur och komma ihåg att snö är mer än försenad kollektivtrafik, frusna fingrar och hala isfläckar under pudersnö!

Och glöm inte ta med dig termosen ut med något varmt och gott.

VÄLJ EN SPORT DU VILL VETA MER OM!

Fördelar-med-fotboll

Fem fördelar med att spela fotboll

Vilka positiva effekter har fotboll på hälsan? Läs om några av dem här!

inlinesskydd illustration

Rulla tryggt: att tänka på när ditt barn vill börja åka inlines eller sparkcykel

Du hade kanske hellre sett att ditt barn började spela schack, men nu är det inlines eller sparkcykel som gäller. För att själv känna dig lugnare och bespara barnet de värsta skrubbsåren, följ vår guide i tre steg.

Roddmaskin RW500

VARFÖR TRÄNA MED RODDMASKIN?

Lär dig allt om roddmaskinen, en maskin som ger effektiv träning av en massa olika muskler och håller konditionen på topp!

MEDITERA

Kom igång med meditation

Okej, så du har bestämt dig för att börja ta hand om din mentala hälsa genom att meditera? Bra! Här går vi igenom hur man kommer igång, och varför man över huvud taget ska meditera.

VAD ÄR EGENTLIGEN TRÄNING?


Om jag rör på mig och svettas, betyder det att jag tränar? Min morgonpromenad till jobbet, är det träning? När jag påtar i trädgården, tränar jag då? Det är svårt att ge en klar definition av vilken typ av fysisk aktivitet som är träning. Vad som anses vara träning handlar ofta om vad som är syftet med aktiviteten. Den goda nyheten är att utbudet av olika idrotter och träningsformer är så pass brett att det garanterat finns något för alla! Är du lagspelare eller trivs du bäst själv? Vill du träna mjukt eller intensivt? Och kanske viktigast av allt: Vad är träning för dig, och vad vill du få ut av träningen? Olika träningsformer kan komplettera varandra, och det är en god idé att kombinera en konditionstränande aktivitet, till exempel gång eller löpning, med en som lägger större fokus på muskelstyrka.

TRÄNING OCH ÅLDRANDE

Kroppen klarar förstås inte av att göra samma saker vid 70 års ålder som vid 20. Den förändras med åren och reagerar annorlunda på fysiska prövningar, och därför kan inte träningen se likadan ut. Men se upp, det är inte alls omöjligt att du blir omsprungen av en senior på din löprunda i parken! Att man börjar bli lite till åren är ingen anledning att rycka på axlarna och sluta träna – tvärtom. Kroppen är en maskin som måste smörjas regelbundet för att fungera bra. Den är gjord för att användas! Lyssna på kroppen, men sluta inte att röra på dig. Träna för att ta hand om dig och din kropp och förbättra ditt välmående.

HUR MYCKET SKA MAN TRÄNA?

Följande är WHO:s rekommendationer efter åldersgrupp: - Barn mellan 5–17 år behöver minst 60 minuters medel- till högintensiv konditionstränande aktivitet om dagen, och en aktivitet som bygger upp musklerna och stärker skelettet minst tre gånger i veckan. - Från och med 18 år rekommenderas 150 minuters medelintensiv träning i veckan, alternativt 75 minuters högintensiv träning. Lägger du till 300 minuters extra träning i veckan blir de positiva hälsoeffekterna bara större! Jag rekommenderar att prova olika sporter och träningsformer för att hitta den aktivitet som passar dig bäst. Och du, man kan alltid ändra sig!

Oavsett om du behöver hjälp med att välja träningsform, vill få tips om hur du kommer igång med träningen, behöver hitta motivation till att träna eller vill läsa om andra personers träningshistorier är du varmt välkommen hit till vår sida för sportguider!