Vad är ett naturligt löpsteg?

Vad är skornas drop? Vad innebär ett naturligt löpsteg? Vi förklarar allt om fördelarna med denna teknik.

ATHLETICSKIDSS19

Detta fenomen talas det allt mer om inom löpning, och med all rätt! Fördelarna med ett naturligt löpsteg är många och det framträder allt oftare inom löpning, men även friidrott och andra sporter.

Men vad innebär egentligen ett neutralt löpsteg? För att förstå principen, fördelarna och hur man gör kommer här tips och förklaringar från forskare, elitidrottare och sjukgymnaster.

Naturligt löpsteg: BACK TO BASICS

#1 NATURLIGT LÖPSTEG: BACK TO BASICS

Ett naturligt löpsteg är precis vad det låter som, att springa på ett så naturligt sätt som möjligt, som om du var barfota.

Faktum är att med klassiska löparskor har de flesta en tendens att sätta i hälen i marken först. Att ta i med hälen på detta sätt förlänger löpsteget och du sparar på energi. Detta möjliggörs genom skosulans drop, dvs. höjdskillnaden mellan skons främre och bakre del.

På en traditionell sportsko är hälen upphöjd med flera millimeter för att ge bra stötdämpning. Så vad är problemet? Vi förklarar:

När du däremot springer barfota, om du t.ex. känner efter på en gräsmatta, så märker du att du snarare sätter i fotens främre del, eller mellanfoten först i marken. Det är det som kallas framfotisättning. När man springer barfota kan inte hälen klara av den impakt och de vibrationer som uppstår. Så det mest naturliga sättet är att landa i marken med den främre- och mellanfoten först.

För att hitta sitt naturliga löpsteg behövs alltså rätt utrustning (skor och framförallt med anpassade sulor), och en anpassad löparteknik för att komma tillbaka till kroppens naturliga sätt att springa. En annan lösning kunde ju vara att bara springa barfota på gräsmattan…

Varför? Eftersom löpsteget då man tar i hälen först inte klarar av att absorbera vibrationerna från fotisättningen. Impakten sprids i kroppen, framförallt till knäna och ländryggen. Att sätta i hälen är alltså mer skadligt än den naturliga framfotisättningen!

Detta var en enkel sammanfattning av vad ett naturligt löpsteg är. För att titta närmare på detaljerna kommer nu Maxime, forskare vid SportsLab, att förklara mer ingående.

#2 VÅRT FORSKNINGSLABB FÖRKLARAR VAD ETT NATURLIGT LÖPSTEG ÄR

SportsLab är Decathlons egna laboratorium som forskar om människokroppen för att ta fram anpassade lösningar. Maxime har sedan 12 år tillbaka forskat om det naturliga löpsteget:

“Vi utgår från tesen att människokroppen redan har allt som behövs för att kunna springa. Om man inte lägger till extra stötdämpning i hälen kommer kroppen kompensera detta på ett naturligt sätt. Man arbetar istället med en fotisättning med fram- och mellanfoten, vilket ändrar muskelaktiviteten. Den yttre muskulaturen i benen, vaderna upp till ländryggen, kommer arbeta hårdare och förstärkas Målet är att minska belastningen för knän och rygg.”

Fördelen med ett naturligt löpsteg med framfotisättning är att musklerna i vaderna och låren i första hand kommer absorbera vibrationerna och sedan överför energin för ett bättre fråntryck.

VÅRT FORSKNINGSLABB FÖRKLARAR VAD ETT NATURLIGT LÖPSTEG ÄR

Men om detta naturliga löpsteg är bra för kroppen, varför fortsätter de flesta att springa med hälisättning? Helt enkelt eftersom kroppen anpassar sig efter förutsättningarna. En löparsko med högt drop ger ett löpsteg med hälisättning:


“Kroppen använder sitt sensoriska system för att anpassa sig. Fötterna är fulla av dessa sensorer. Om inlärningsfasen innebär att skornas sulor fungerar som ett filter, får inte kroppen all information och utvecklas inte lika naturligt.”


Anpassningen sker även utifrån hur mycket energimängd som används för olika löpsteg:


Kroppen väljer det enklaste sättet! Hälisättning kräver en mindre ansträngning och energi, så kroppen glömmer sitt naturliga löpsteg.

Naturligt löpsteg: BACK TO BASICS

#3 VILKA FÖRDELAR HAR ETT NATURLIGT LÖPSTEG?

Att ändra till ett naturligt löpsteg innebär alltså att lära sig springa på ett helt nytt sätt, vilket kan ta tid, speciellt hos vuxna. Detta pga. att musklerna i vader, lår och ländryggen påfrestas och måste utvecklas för att kunna ge den nödvändiga energin i fråntrycket.

Om detta görs stegvis är fördelarna många på sikt, framförallt för att förebygga skador på leder. Detta understryks av sjukgymnasten Etienne, som talar för ett naturligt löpsteg:

 

Idag vårdar jag fler och fler löpartränare och skadorna ökar. Folk vill alltid springa längre och snabbare. När man tittar närmare på forskningsresultat är det inte många som kan intyga att man behöver ett drop på 10 mm och en sko med 500 gram förstärkningar överallt. Om man tittar på framstående traillöpare finns det de som springer med en sko med drop på 0, med lite stötdämpning.

#4 VÄGEN MOT ETT NATURLIGT LÖPSTEG

Om du vill springa med ett naturligt löpsteg behöver du anpassade skor. Här är de viktigaste kriterierna:

- Ett drop på 0, vilket innebär en platt sula, utan höjdskillnad mellan framfoten och hälen.

- En flexibel sula för att enkelt böja foten för att göra en framfotisättning.

 

“En sko med drop på 0 och knappt någon stötdämpning, jag finner inget konstigt med det. Kanske bör stötdämpningen undvikas helt. Det är bara en fråga om anpassning: kroppen kan anpassa sig till vilket löparsteg som helst. För vuxna tar det bara längre tid än för barn som anpassar sig 10 ggr så snabbt.”  Etienne, sjukgymnast

Hur anpassar man sitt löpsteg?

Om du vill övergå till ett naturligt löpsteg är det första rådet; gå progressivt fram. Du anpassar sträckan och tiden för springturerna, men även skorna. Du behöver inte alls byta från dina löparskor med drop på 10 till ett par med drop på 0. Skor med drop på 8, 6 eller 4 gör att du bitvis upptäcker hur det känns att ändra löpsteget och hur benmusklerna stärks.


Den andra aspekten mot ett naturligt löpsteg avser styrketräning av de bakre benmusklerna för att förbereda musklerna inför en ny typ av ansträngning. Även om denna övergångsfas tar mycket tid, så är det chansen att sätta upp nya mål, att upptäcka löpningen på ett nytt sätt och få långvariga positiva konsekvenser.

MAXIME athletics easy

MAXIME

Ingenjör inom forskning och utveckling, och biomekaniker

DU KANSKE ÄVEN GILLAR