Att kunna simma: därför är det så viktigt!

Behöver man verkligen kunna simma? Men oavsett om det är pga. Säkerhetsskäl, för att främja deras psykomotoriska utveckling eller för att de ska kunna leka och ha kul eller kanske simträna, så finns det många bra anledningar till varför de bör kunna ta sig fram i vatten.

barn i poolen

När man bor i stan eller ute på landet långt ifrån både kust och sjö kan det tyckas onödigt att lära barnen att simma. Catherine, produktchef på Nabaiji, Marie, utbildad inom psykomotorik, och Sandra, simidrottare, ger dig sex bra anledningar till varför det är så viktigt.

barn baby i poolen

1. Att kunna simma av säkerhetsskäl

Att kunna simma gör det möjligt att kunna röra sig obehindrat i vattnet  på ett säkert sätt t.ex. under semestern. Att bo vid havet, besöka en pool eller åka ut med båt är alla situationer där det är absolut nödvändigt att veta hur man gör om en nödsituation skulle uppstå. Det förhindrar risken att drunkna, särskilt hos barn, i miljöer med mindre övervakning.

Lär dig rätt reflexer

Att kunna simma av säkerhetsskäl betyder att man lär sig rätt reflexer och automatiska rörelser. En bra teknik kommer senare! Det viktigaste är att man förstår hur man ska röra armar och ben för att hålla sig flytande och därmed kunna ta sig till poolkanten, röra sig i en ström eller simma till en båt.

Flyt på rygg – säkerhetspositionen

För en person som inte kan simma rekommenderar Sandra, simidrottare, att man först och främst lär sig att flyta på rygg. Det betyder att man lyfter magen mot ytan. Det är också viktigt att lära sig andas rätt i vattnet och aktivera sina armreflexer som tar en mot kanten.

Så hjälper du ditt barn att få vattenvana

För de allra minsta är det viktigt att först och främst ge dem en första kontakt med vatten på ett roligt och säkert sätt. De måste känna sig trygga. Förbered dem att lära sig säkra positioner genom lek i deras egen takt. För de som är yngre än tre år är det lagom med 20 minuter, och maximalt en halvtimme efter det. Marie, som utbildad inom psykomotorik, tillägger att det dessutom är viktigt att öva på de tre grunderna: balans, andning och förflyttning.

barnet lär sig att simma

Övningar för att träna barnets vattenvana

Förflyttning: det enklaste är att lyfta ned barnet i en liten bassäng och sedan låta barnet springa. En vuxen springer såklart tätt efter!

Balans: Marie förklarar att barnet gradvis måste lära sig att gå från vertikal till horisontell position. Det kan även göras genom att öva på att vara stilla. Barnet måste först hitta sin balans, och sedan träna på horisontella rörelser genom att röra på ben och armar samtidigt. Det kan även kallas "hundsim". De mer korrekta armrörelserna lär man sig senare. Koordination brukar komma när barnet är runt fem år.

Andning: Barnet kan hålla sig i poolkanten och ligga på rygg. Du kan hålla en hand under barnets rygg för att hjälpa till. Låt barnet flyta med ditt stöd. Här kan barnet också börja så smått att ta sina första små simrörelser. När barnet är redo kan du hjälpa till så att han eller hon kan vända sig om och ha huvudet ned mot vattnet, med din flythjälp såklart. För att låta barnet röra ben och armar under vattnet kan du hålla upp huvudet och följa med i rörelserna. På så sätt lär sig barnet hur man andas rätt i vattnet.

Hur vet du om ditt barn känner sig tryggt i vatten?

"Även om det är individuellt, brukar man kunna se det på hur barnet spänner musklerna (muskeltonus)", säger Marie."Barnet rör sig mer ledigt och lugnt. Du kan även se att barnet har förstått sin egen flytbarhet. Barnet anpassar sig till vattnet både motoriskt och sensoriskt."

Barns säkerhet i en privat pool

Ett staket är ett bra sätt att säkra en privat pool, men du kan även lära ditt barn hur det tar sig in till kanten om en olycka skulle ske. Det rekommenderar Sandra. "Du kan lära barnet genom lek – låtsas att ni leker och ta av barnets simglasögon, trä på en t-shirt och ett par byxor, och lär barnet hur man tar sig till kanten om man trillar i. Syftet är att barnet lär sig att ta sig till poolkanten själv tills dess att en vuxen kommer till platsen."

simmande flicka

När det är dags att lära barnet att simma – se till att ha rätt redskap

När barnet ska lära sig att simma på riktigt är det viktigt att ha rätt utrustning. Förutom att barnet ska vara under ständig uppsyn kan du se till att det har flytväst, armpuffar, badring och/eller flytbälte som ger bra flythjälp under leken i vattnet.

När man ska lära sig simma i simskola används simplattor eller flytormar i skum som hjälper barnen att känna av sin egen kropps flytbarhet.

2. Att kunna simma för att utföra andra vattenaktiviteter och sporter

Att kunna simma är som att ha ett vattensportcertifikat. Det öppnar många dörrar för andra sporter där det är absolut nödvändigt att kunna simma.

kvinnor som surfar

För att kunna utföra olika vattensporter som konstsim, surfing, vattenpolo, dykning och swimrun måste man kunna simma.

Även när det gäller andra vattenaktiviteter som segling och kajak- och kanotpaddling måste man kunna simma även om man har flytväst, om ifall att man skulle trilla i vattnet. Bra simkunskap gör det säkrare och tryggare att utvecklas inom dessa olika vattensporter.

Att lära sig t.ex. bröstsim och frisim öppnar därför inte bara dörrar för den som vill träna simning, utan gör det möjligt att upptäcka en hel rad andra aktiviteter!

simma under vattnet

3. Att kunna simma för att ha roligt och känna sig trygg i vattnet

Vatten är roligt och att kunna simma betyder att man kan känna både glädje och trygghet i vattnet under hela livet. Alla från 0–99 år kan ha roligt med sina simkunskaper och kan uppleva nya saker.

För de yngsta är bekantskap med detta nya element ofta synonymt med ren lycka: vada, plaska, hoppa... Att lära sig simma upplevs som ett nöje så länge det är roligt.

Att kunna simma är också att upptäcka något nytt. Oavsett om det är i öppet vatten, nära en strand eller i genom snorkling nära klipporna, så finns det inget som är lika spännande som att upptäcka världen under vattenytan och allt den har att bjuda på.

4. Att lära sig simma för att utveckla sin psykomotorik

Simning erbjuder också många möjligheter för utveckling av ens psykomotorik. Marie förklarar att fördelarna syns på många plan: "fysiskt, kognitivt och känslomässigt, samt även inom skicklighet, självförtroende, koordination, smidighet och muskeltonus.

Simning främjar känsel-, sensorisk, social, visuell, auditiv och rumslig uppfattning."

Hon tillägger att "simning är väldigt bra för alla sinnen och mycket experimentellt. När huden har kontakt med vatten blir man medveten om hela kroppen och alla sinnen."

simma crawl i poolen

5. Att kunna simma för hälsan

Simning är en lugn sport som är snäll mot lederna och som kan hjälpa vid muskelåterhämtning. Samtidigt främjar det fysisk utveckling. Det är en perfekt träningsform om man vill forma musklerna i axlar, armar och rygg.

Simning främjar dessutom blodcirkulationen. Sandra menar att man "simmar för att dränera och massera. Genom simning kan man träna upp sina muskler och samtidigt träna uthålligheten eftersom man tar i mer i vattnet då man har högre motstånd, men man känner inte att man tar i."Prova t.ex. vattengympa eller simning med paddel! Läkare rekommenderar också simning vid skolios, övervikt eller för rehabilitering.

Slutligen är simning avkopplande. I vattnet känner vi välbefinnande – det är behagligt att flyta. Det kan vara skönt att bara befinna sig i vatten en stund. Och när man sedan kliver ur bassängen efter att ha simmat känner man sig "zen" i kroppen!

barn vid poolen

6. Lära sig simma för att utveckla sina sociala färdigheter

Att kunna simma och kunna kommunicera med andra i vattnet, eller att lära sig simma i en simskola, kan framkalla många känslor och vara ett sätt att dela roliga stunder med familj och vänner.

Marie menar att det möjliggör "känslomässig utveckling: genom den lycka som stunden i vattnet framkallar stärks det sociala bandet och relationen. Alla dessa delar kan ge starkare självförtroende !"

Enligt Sandra är det motiverande att se sina vänner simma och leka."Det gör simningen roligare. Och det blir en trevlig stund att leka och åka vattenrutschkana tillsammans efter simträningen. Det blir en viss dynamik som man inte får under t.ex. privatlektioner."

Är du övertygad ännu? Från vattensäkerhet till roliga stunder tillsammans – det finns många fördelar med att kunna simma.

Att kunna simma: därför är det så viktigt!

Véronique estrade

Yin yoga, vandring, cykling... (ibland elcykel, jag erkänner!) : jag föredrar mer långsamma sporter. Mitt mål är att ta hand om mig själv genom att förena välbefinnande med fina stunder och fritidsaktiviteter. Jag har också ett intresse för alla konstnärliga discipliner då
jag själv har tränat rytmisk dans i tio år. Men det jag särskilt uppskattar är att låta mig övertygas av entusiasmen från de passionerade idrottare som jag träffar. Sedan försöker jag kommunicera det genom de självstudier och råd som jag skriver här.

Läs andra artiklar