Den första frågan du behöver ställa dig är vilken typ av träning du tänker dig. På Decathlon erbjuder vi både löpband och gåband.
När du har klart för dig om det är ett löpband eller gåband du behöver, fokusera på kriterierna nedan för att välja modell.

Vad är skillnaden? Löpband är framtagna för att ge en nivå av stöddämpning och studs som lämpar sig för löpning. Gåband är utformade för att vara så bekväma och ergonomiska som möjligt vid gång.

Så väljer du löp- eller gåband

Maxhastighet

Vi rekommenderar att välja en modell vars maxhastighet ligger 4–6 km/h över än ditt vanliga löp- eller gångtempo.
På så sätt kan du intervallträna och växla mellan högintensiva och lågintensiva faser, vilket är vanligt när man vill jobba på uthållighet och kondition.

Så väljer du löp- eller gåband komfort

Yta och typ av band

Vad gäller löp- eller gåytan behöver du ta hänsyn till både längd och bredd.
Om du lång, eller vet att du har ett relativt långt löpsteg, välj ett band med lite längre yta.
Vad gäller bredden beror det främst på hur van du är att träna på löp- eller gåband. Om du är ovan känner du dig antagligen tryggare och bekvämare med en lite bredare yta.
Testa också de olika modellernas stötdämpningssystem, så att du kan känna efter vilket du gillar bäst.

Så väljer du löp- eller gåband

Program och träningsdata

När man tränar på löp- eller gåband är datan som visas på displayen viktig för att kunna anpassa och utveckla träningen. De mest användbara uppgifterna är hastighet, tid, sträcka, brända kalorier och puls.
Beroende på modell kan pulsmätningen kan ske med hjälp av ett pulsband eller via pulsmätare i metall på handtagen.
Vissa modeller kan också guida dig genom träningspasset med hjälp av kompletta träningsprogram. Dessa är ofta anpassningsbara, så att du kan öka eller minska intensiteten när du känner för det.

Så väljer du löp- eller gåband

Lutningssystem

Lutning är en viktig funktion på löp- och gåband. Lutar du bandet kommer du att jobba mer med baksida och framsida lår, vadmuskler och sätesmuskler.
Om du vill kunna köra backträning på löp- eller gåbandet behöver du ha möjlighet att få tillräckligt stor lutning.
Bra att veta: lutningsfunktionen kan vara manuell eller motordriven. Är den motordriven kan du luta bandet medan du springer på det, vilket du inte kan om den är manuell.

Så väljer du löp- eller gåband

Uppkopplingsmöjligheter

Många löp- och gåband har Bluetooth och kan kopplas till surfplattor och smartphones, så att du kan använda olika träningsappar under dina pass.
Apparna Kinomap och Domyos E-Connected är båda kompatibla med alla våra löp- och gåband med Bluetooth.

Hur mycket utrymme har du?

Vad gör du av fitnessmaskinen när du inte använder den? Du har antagligen redan tänkt ut var du ska ställa den. Det kan vara bra att veta att det finns extra kompakta löpband, som kan förvaras liggande under en säng eller stående bakom en dörr.
Alla våra löp- och gåband är hopfällbara och tar upp mindre golvutrymme i hopfällt tillstånd.

Det finns modeller med ytterligare funktioner som ger lite extra bekvämlighet, till exempel högtalare, fläkt och en fjärrkontroll formad för att kunna greppas enkelt medan du springer.

Så väljer du löp- eller gåband

Beryl

Din fitnessexpert

Innan du sätter igång med ett träningsprogram rekommenderar vi att först konsultera läkare. Det är särskilt viktigt om du är äldre än 35 år, tidigare har haft hälsoproblem eller inte har tränat på flera år. Och en sista grej: glöm inte att träna med ett par lämpliga skor, som är tillräckligt stötdämpande. Tänk också på att dricka ordentligt. Lycka till med träningen!

Andra guider på temat fitness