Vandring med yngre barn

Rutter, tid, hur ofta man ska ta pauser; här kommer smarta tips så alla kan njuta till max av vandringen!

Vandra med barn - titel

1/ FÖRBEREDA VANDRINGSRUTTEN ORDENTLIGT

Ta tid på dig att studera kartan och nivåskillnaderna ordentligt så att du bekantar dig med rutten i förväg.Passa på för att se riktningen och välj helst stigar som är skuggbelagda på sommaren, ingen risk att bli för varm och pauserna blir garanterat lyckade.

Ett barn i tre till fyraårsåldern går med en medelhastighet på ca. 1-2 km/timmen, och gör många pauser. Du har därför ingen nytta av en topo-guide för den anger tiden för en vuxen vandrare.Beräkna därför med god marginal så ni kan njuta av vandringen utan att oroa er för tiden.

Kom ihåg att titta på de lokala väderprognoserna och tveka inte att avboka om vädret är dåligt eller det är för kallt.Barn är mycket känsligare än oss under vandringen och det ska ju vara en lustfylld aktivitet för dem. Vandringsleder som har raststugor är ett bra alternativ så ni kan ta långa pauser i skydd från väder och vind. Tänk även på att undvika kabinliftar och kabinbanor, som iofs. underlättar ansträngningen men kan orsaka dekompressionsproblem hos yngre barn,

Vandra med yngre barn

2/ HITTA RÄTT TAKT

Börja med några enkla och korta promenader. Om du märker att barnet tycker det är kul och anpassar sig bra kan du gradvis öka svårighetsgraden på vandringslederna. Generellt bör man undvika att vandra på höga altituder (ej över 2000 m).

Här kommer några angivelser för höjdskillnad och sträcka som du anpassar utefter barnets förmåga:

0 - 18 månader: ingen gräns eftersom det är bärselen som gör 100 % av ansträngningen.men tänk på att begränsa tiden eftersom barnet behöver ta pauser för att röra på sig.Tänk även på att begränsa altituden och att undvika för stark sol eller kyla.

18 månader - 3 år : barn utvecklas olika snabbt och någonstans i detta åldersspann kommer de vilja vara mer delaktiga under vandringen. Men barnet blir snabbt trött och behöver sova siesta. Planera därför för ganska korta rutter (höjdskillnad på 100-300 m ) och ett sätt att bära barnet (bärsele el. likn.).

4 - 7 år: du kan planera för vandringsturer med höjdskillnad på 400-500 m, och sträckor på 6-7 km, anpassat utefter barnets ålder och förmåga.

Vandring med yngre barn

3/ FÖRBEREDA AKTIVITETER

Om barnen känner att de deltar i ett "uppdrag" kommer de vara extra pigga på att ge sig ut på en lång promenad.~Många turistbyråer erbjuder kartor med orienteringsbanor som är tillgängliga året om. Med dessa kan barnen leta efter märkena som finns markerade på kartan och ta sig framåt för varje etapp.~Om det inte finns orienteringsbanor på din vandringsled kan du använda dig av markeringarna som finns längs rutten. Detta hjälper barnet att orientera sig i omgivningen. Låt barnen upptäcka markeringarna och guida er!~För de yngsta barnen kan du göra en enkel lista med saker som de ska hitta under vandringen, som en skattkarta : pinnar i en viss form, stenar som är ljusa eller mörka, kottar, bark, blommor, blad av en viss sort etc. Låt fantasin flöda och fyll på listan inför varje promenad!Lite äldre barn kan tycka det är roligt att göra en växtbok som de fyller på.

4/ PLANERA FÖR RÄTT UTRUSTNING

Varken för varm eller för kall! Man blir varm under aktivitet och nedkyld under pausen om man inte har rätt kläder. Välj därför material som andas och är täckande eftersom barnens hud och ögon är extra könsliga. Hitta rätt kläder!Oavsett måste man alltid ha solkräm!

Barnet kan gärna bära sin egen ryggsäck men den ska inte väga mer än 10 % av barnets kroppsvikt.

underskrift-margaux-quechua

MARGAUX

REDAKTÖR FÖR VANDRINGSTIPS

Mina tre bästa vandringsdestinationer: Anterne-sjön, West Coast Trail och Vercors (men jag kan inte välja en favorit)! 

Jag tycker om: att ge mig ut på bortglömda stigar och vandringsleder där fåraherdar gått flera sekler före mig. 

Jag tycker inte om: folk som kastar papper och skräp ute i skogen.

ALLA TIPS FÖR ATT VANDRA MED BARN