Så lagar du en cykelpunktering

Så lagar du en cykelpunktering

Har du råkat ut för en cykelpunka? Här berättar vi hur du lagar punkteringen helt själv. Svårt, säger du? Nej då, det fixar du galant!

Trodde du att det bara är erfarna cykelmekaniker som klarar av att laga punkteringar? Eller att det är någon sorts magisk kraft som du bara inte besitter? Så är det förstås inte.

Det är kanske inte alla som kan skryta med att kunna laga och byta däck, men det är mest för att långt ifrån alla har försökt. Vi tror stenhårt på dig, och här får du därför våra bästa tips på hur du lokaliserar och lagar en punktering.

Redo? Nu kör vi!

Så lagar du en cykelpunktering

VIDEO: Så lagar du en cykelpunktering

Montera av cykelhjulet och ta ut innerslangen ur däcket

1. Först och främst, lossa på hjulets snabbkoppling så att du kan ta av hjulet från cykeln.
2. Öppna ventilen och släpp ut eventuell kvarvarande luft i innerslangen.
3. Stick in en däckavtagare under däckets ena kant och dra längsmed fälgen så att du får ut kanten.
4. Skruva loss ventilmuttern och ta ut innerslangen ur däcket.

Så lagar du en cykelpunktering

Lokalisera punkteringen på slangen

Det finns en helt oslagbar metod för att ta reda på var någonstans innerslangen är punkterad.

Pumpa upp innerslangen och lägg den i en hink eller balja med vatten.
Du kommer direkt att se var det bubblar ut luft, och det är där hålet är.

Använd en märkpenna för att rita ut var hålet eller hålen är (ja, har du otur kan det finnas flera hål).

När du är klar släpper du ut luften igen.

Laga den punkterade innerslangen med en lagningslapp

► Det första steget är att torka området runt hålet ordentligt.

► Använd ett sandpapper för att rugga upp ytan runt hålet (en yta något större än storleken på lagningslappen). Det är för att limmet (egentligen solution eller vulklösning) ska fästa bättre. Gör rent ytan från smuts och damm.

Ta fram limmet och en lagningslapp stor nog att täcka hela hålet. Applicera ett tunt lager lim över en yta större än lagningslappen och låt torka i cirka fem minuter.

Lossa lagningslappen från dess underlag och placera den över hålet och det limmade området. Det är viktigt att det inte hamnar något skräp mellan limmet och lagningslappen.

► Tryck på lagningslappen för att få den att fästa ordentligt.

► Sist av allt, pilla bort den genomskinliga plastfilmen från lagningslappen.

Om du har upptäckt flera hål i slangen är det bara att upprepa proceduren på nästa hål.

Vid små punkteringar kan en lagningsspray vara en mindre krånglig, men lika effektiv lösning. En lagningsspray innehåller en tätningsvätska som du sprayar in genom ventilen, på samma sätt som om du skulle pumpa däcket. Vätskan täpper till hålet inifrån utan att du behöver göra något mer.

Så lagar du en cykelpunktering

Hitta orsaken till punkteringen

För att kunna laga punkteringen ordentligt, och framför allt undvika en ny, behöver du ta reda på vad som har orsakat den. Det finns fyra typer av punkteringar:

• punktering på grund av att ett vasst föremål (till exempel en glasbit, nit eller tagg) har trängt sig in genom däcket
• genomslagspunktering på grund av att innerslangen har klämts ihop mellan fälgen och underlaget
• punktering på grund av att en eker sticker ut en bit ur fälgen
• utsliten ventil som inte sluter tätt.

Oavsett vilken typ av punktering du har fått bör du alltid undersöka om det finns något på däckets insida som kan orsaka en ny punktering. Det är ju inte så kul att få en ny punktering direkt, bara för att det sitter kvar en liten glasskärva eller liknande.

Ta också en ordentlig titt på fälgen och kontrollera att ingen eker sticker ut. Kolla att fälgtejpen, som skyddar innerslangen mot ekernipplarna, är i gott skick.

Så lagar du en cykelpunktering

Vad gör jag om jag råkar ut för pyspunka?

Pyspunka kallas det när luften pyser ut långsamt ur däcket. Du kanske inte märkte av någonting när du ställde undan cykeln på kvällen, men morgonen därpå är däcket tomt på luft. Det kan ta flera timmar eller dagar innan punkteringen blir påtaglig. En pyspunka kan orsakas av små taggar eller glasbitar i däcket. För komma tillrätta med punkteringen gör du på samma sätt som ovan: montera av hjulet, ta av däck och innerslang, granska däcket noggrant för att hitta källan till punkteringen och laga eller byt ut innerslangen.

Sätta tillbaka däck och innerslang på hjulet

För att sätta tillbaka innerslangen behöver du först pumpa upp den en aning så att den håller formen. För in ventilen genom hålet i fälgen och lägg in slangen i däcket. För in däckets andra kanttråd i fälgen, först vid ventilen och sist på motsatt sida. Se noga till att slangen inte fastnar mellan däcket och fälgen. Sist men inte minst pumpar du upp innerslangen och sätter tillbaka hjulet på cykeln.

Kika gärna på videon nedan för att se i bild hur du ska göra.

LAGA PUNKTERADE TUBELESSDÄCK (LANDSVÄGSCYKLAR OCH MOUNTAINBIKES)

Laga punkterade tubelessdäck (landsvägscyklar och mountainbikes)

Klassiska cykeldäck (tubetype) byts ut när de är utslitna, i regel efter att ha rullat cirka 5 000 km. De monteras med en innerslang i, som pumpas upp och som ibland blir punkterad och behöver lagas. Så kallade tubelessdäck kräver ingen innerslang, eftersom de innehåller en tätningsvätska som gör dem lufttäta och täpper till små punkteringar som uppstår. Men vad gör man om ens tubelessdäck trots allt blir punkterat? Här är lösningarna:

• Spruta in ny tätningsvätska i däcket.
• Gå helt enkelt tillbaka till den gamla metoden med innerslang.
• Använd ett speciallim gjort för att fästa på däckets gummi eller neopren.
• Klistra på en lagningslapp för tubeless.

Upp till dig att välja vilken lösning du föredrar!

Håll dina cykeldäck pumpade

Undvik att cykla med för löst pumpade däck, och kontrollera innan varje cykeltur att trycket ligger inom det intervall som anges på däckets sida.

Att pumpa cykeldäck är hur enkelt som helst, antingen med en fotpump eller en liten handpump som har fördelen att kunna tas med ut på tur i en ficka eller cykelväska.

Så där, nu vet du tillräckligt för att kunna laga punkteringen själv. Lycka till!

Läs vidare för fler tips och inspiration:

Så väljer du MTB-däck

SÅ VÄLJER DU MTB-DÄCK

Utbudet av MTB-däck kan kännas som en djungel, men vi ska göra ditt val lite lättare. Här kommer en genomgång av allt du behöver ha koll på för att välja ett par MTB-däck som matchar dina behov.

Ska jag välja en ram i aluminium eller kolfiber?

Ska jag välja en ram i aluminium eller kolfiber?

Du vill köpa en ny MTB men står inför ett dilemma: vilket material ska du välja på ramen, aluminium eller kolfiber? För att underlätta ditt beslut ska vi lista fördelarna och nackdelarna med båda.

MTB

CYKELBYXOR: MED ELLER UTAN UNDERKLÄDER?

Den här frågan kommer upp ungefär lika ofta som frågan om man som cyklist absolut måste raka benen. För vana cyklister är svaret enkelt, men för den som precis har bestämt sig för att börja ta cyklingen lite mer på allvar, och alltså utrusta sig med ett par cykelbyxor, är det inte lika självklart.

Så väljer du el-mountainbike / eMTB - Decathlon Magazine

Så väljer du el-mountainbike / eMTB

Är du sugen på att skaffa en el-mountainbike? Vi berättar allt du behöver veta för att välja rätt modell!

Cykel

Sverige-Frankrike, via cykel

Cykelresan – från Sverige till Frankrike.