Så skyddar du ditt barn mot solen: solkrämer, uv-kläder och tips

Äntligen börjar det bli varmt igen, och hela familjen har bara en enda önskan: att vara utomhus och njuta av värmen! Här kommer några tips och råd om hur du kan njuta av solen säkert hela sommaren.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Vintern är lång och mörk här i Norden, så när solen äntligen visar sig igen glömmer vi lätt hur farlig den kan vara. Ännu viktigare är det att komma ihåg att solens strålar är väldigt starka för våra barn.

Det är inte så komplicerat, och när du väl har läst om solens effekter så kommer du inte att glömma dem. Att skydda huden kommer att ske automatiskt. Så, är du redo att läsa mer om solens mörka sida?

Och eftersom barn lär sig av oss måste vi föregå med gott exempel och vara pålästa, så att vi kan informera om varför alla måste vara försiktiga i solen, vuxna som barn!

Så skyddar du ditt barn mot solen

Därför är solen farlig

Solens strålar är inte lika aggressiva året runt.  Det har du säkert redan koll på. I Europa är det främst från maj till augusti som solen är som starkast. Under sommaren befinner sig solen högst upp på himlen och skiner därmed rakt på oss.

Det är under den här perioden som vi brukar åka till stranden eller landstället, eller bada i sjön. En sak som är viktig att veta är att 95 % av solens UV-strålar når dig även när du är i vattnet. Du är alltså inte skyddad mot solen när du badar.
Det spelar ingen roll om du är i eller bredvid vattnet: riskerna från solen är desamma eftersom vattnet reflekterar strålarna.

Alla är inte lika känsliga mot solen. Barns hud är tunnare och därför mer känslig. Man bör därför absolut inte utsätta barn under tolv månader för sol.

Barn och vuxna med hudtyp 1 är också mycket känsliga mot solen. Hudtyp 1 är blonda eller rödhåriga personer med blå eller gröna ögon och ljus hy. Det kanske känns orättvist, men långvarig exponering för UV-strålning är faktiskt inte bra för någon.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Lite fakta om uv-strålar

Det finns olika typer av solstrålar.

- Infraröda strålar, som avger värme.
- Synligt ljus, som hjälper oss att se (och vars spektrum består av regnbågens färger).
- Ultravioletta strålar, som är osynliga för ögat.

De sistnämnda, som ofta kallas UV, avger ingen värme och är därför svåra att upptäcka. Det gör dem lömska! Vi utsätts ofta för dem utan att tänka på det.

De ultravioletta strålarna består av följande.

- UVC-strålning, som inte når oss på jorden.
- UVA-strålning, som tränger in i hudens djupare skikt (dermis, eller läderhuden) och gör pigmentet i huden mörkt (men endast tillfälligt). Den här strålningen får dessutom huden att åldras i förtid och kan ge pigmentfläckar, rynkor och till och med allergier, och ibland kan den orsaka vissa sjukdomar som t.ex. melanom och karcinom. UVA-strålarna når även våra ögon och kan orsaka lindriga och ibland allvarliga skador eller förändringar.
- UVB-strålning, som inte tränger lika långt ner i huden (endast epidermis, eller överhuden, som skyddar dermis) och som gör att vi bränner oss. De är även orsaken till att pigmenten är mörkare mer långvarigt. Precis som UVA kan UVB-strålarna orsaka vissa sjukdomar.

Lita inte på skuggan

I skuggan är det svalt och skönt – här kan väl solstrålarna inte nå dig?  

Det kan tyckas logiskt att du är säker där under ditt parasoll, men låt dig inte luras. Trots att du är helt skyddad från solens direkta strålar, hjälper skuggan faktiskt endast mot 50 % av solstrålarna. Det betyder att den andra halvan slinker igenom och når dig, t.ex. genom att reflekteras i vattnet eller på marken. Så även om ett parasoll inte hjälper helt, kan det vara ett bra komplement.

Förresten, bara för att det är molnigt betyder det inte att du slipper undan att använda solskydd. Hela 90 % av solens UV-strålar går faktiskt igenom molnen och når oss här nere på jorden.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Använd hög solskyddsfaktor och smörj in dig ofta

Först och främst vill vi påminna om att du inte ska vistas i solen mellan kl. 12–16 även om du har solkräm, och du är inte skyddad bara för att du har blivit lite brun.

För att ge tillräckligt skydd måste solkrämen ha hög SPF (Sun Protection Factor), dvs. högre än 30 (skyddar mot 97 % av UVB), eller mycket hög SPF, alltså över 50 (skyddar mot 98 % av UVB). 

Tänk på att ju ljusare hud man har, desto högre SPF behöver man. Barn bör använda solkräm för bebisar och barn. En sådan solkräm är särskilt avsedd för och testad på känslig hud.

Om ni ska åka och bada är det också viktigt att krämen är vattenresistent. På så vis kan barnen leka och stoja och bada hur mycket de vill! Ja, och du också förstås.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Vad kan jag göra för att skydda barnet mot solen?

Tid i solen, rätt kläder och accessoarer, regelbunden applicering av solkräm (för barn), och några underskattade tips (som är minst lika viktiga): vi berättar allt och lite till om hur du kan skydda barnen, stora som små, mot solen.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Klä på dig, även om det är varmt

Nej, vi menar inte halsduk och vantar. Vi talar såklart om UV-skydd!

Man kan använda en t-shirt i bomull om man vill, men för ett riktigt bra skydd rekommenderar vi särskilda kläder med UV-skydd.

Standarden kallad UPF (UV Protection Factor) garanterar att plagget ger ett UV-skydd. Den står för hur mycket av UV-strålarna som filtreras bort med plagget.

Här är några exempel: Ett plagg med UPF mellan 15–24 filtrerar bort mellan 93,3 och 95,9 % av UV-strålarna.  Ett plagg med UPF mellan 25–39 filtrerar bort mellan 96 och 97,4 % av UV-strålarna.  Ett plagg med UPF mellan 40–50 filtrerar bort mellan 97,5 och 98 % av UV-strålarna.

Så skyddar du ditt barn mot solen

Använd solkrämer och applicera regelbundet

Ett annat bra tips är att smörja in barnen med solkräm 20 minuter innan de ska vara i solen och smörja in igen varannan timme på all bar hud (ansikte, hals, nacke, öron, armar, händer, ben, fötter osv.).
Om de badar bör du smörja in dem igen direkt när de har torkat, även om de kanske protesterar.

Och om det känns som att du inte har använt tillräckligt med solkräm, så är det säkert så. Det är bättre att de ser ut som små spöken en stund än att du använder för lite, så bara ös på!

Oavsett om det är UV-kläder eller inte så rekommenderar vi att barnen använder långärmat, både på armar och ben. Tyget ska helst vara i mörka färger och bör vara tätstickat. En hatt med breda kanter är inte fel eftersom det skyddar ansiktet och nacken mycket bra. Barnen kan också använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Om barnen vill bada är det viktigt att tänka på hur mycket vattnet reflekterar solstrålarna. Därför ska barnen behålla kläderna på för ett fortsatt skydd. Det gäller även hatten och solglasögonen. När de har badat färdigt kan du hjälpa dem att byta kläder, eftersom blöta plagg inte skyddar lika bra som torra.

Även om solen definitivt är mycket bra för vår fysiska hälsa (särskilt när det gäller den där D-vitaminen, som är så viktig för skelettet) och vår mentala hälsa, är det viktigt att leva efter mottot "lite av allt är bra". Om du har det som ledord och tänker på att inte vara för länge i solen, så förklarar vi de andra sakerna du kan göra för att skydda barnen mot UV-strålarna.

Undvik solen mellan tolv och fyra

UV-strålarna är olika intensiva beroende på vad klockan är, och inte beroende på hur varmt det är.  

I Europa bör man inte vistas i solen mellan klockan tolv och klockan fyra på dagen. Vilken tur att det är precis vid lunchtid! Och sedan har du gott om tid för en liten tupplur efter maten. Men även om risken är mindre innan och efter de här klockslagen, bör man fortfarande skydda barnen med solkräm och UV-kläder på morgonen och kvällen.

Våra kläder med uv-skydd

Nu har du förhoppningsvis lite mer kunskap om varför och hur du kan skydda dina småttingar mot solen. Glöm inte heller att påminna barnen om att dricka mycket när det är varmt.

Ett sista tips: alla råd gäller även för vuxna!

Fler artiklar som passar dig