Vilken typ av yoga passar mig?

Det finns många yogastilar att välja mellan, allt från mjuk och avslappnande yoga till dynamisk och hård träning. Bläddra på sidan för att ta en snabb titt på de vanligaste yogastilarna och hitta den som passar dig!

Vilken typ av yoga passar mig? rubrik

Om du tror att det bara finns en typ av yoga och att den inte passar dig så har du fel; yoga har många olika sidor och det finns en stil för var och en. Ska vi slå vad om att du hittar en som passar dig?

Mjuk eller dynamisk yoga?

Precis som de låter så innebär den första långsamma rörelser och är inte så konditionskrävande.Genom att öva på andning i rörelserna arbetar men med musklerna på djupet, och även smidighet.Alla kan träna denna typ av yoga: unga sportutövare som vill finna balans i kropp och sinne, och seniorer som vill vara mer rörliga i leder och muskler. Dynamisk yoga går i snabbare takt och man växlar mellan ställningarna och tränar olika muskelgrupper. Dessa två typer av yoga kan komplettera en annan sportaktivitet. I dessa två huvudgrupper finns många olika yogastilar och du kommer garanterat hitta en som du gillar!

Till att börja med så skiljer man på två former av yogaträning: mjuk och dynamisk yoga.

MJUK YOGA

1/ Mjuk yoga

Harmoni i vardagen

Om du vill ta hand om din kropp, slappna av och minska muskelsmärtor så passar mjuk yoga perfekt!Dessa yogastilar passar alla oavsett ålder, teknisk nivå eller fysisk form.Unga utövare, seniorer, gravida osv.Om du vill andas ut, unna dig lite egentid så passar ett lugnt yogapass perfekt, varje dag eller en gång i veckan. Om du dessutom utövar en annan sport så är en mjuk yogastil ett perfekt komplement för att ta hand om kroppen och vissa utsatta zoner.Mjuk yoga är även för sinnet: fokusera inåt och lämna vardagens alla göromål för en stund. Hitta ny energi och ladda batterierna!Det finns flera typer av mjuk yoga. Hitta den som passar bäst för dig!

Vilken typ av mjuk yoga?

Hatha yoga, Yin yoga och Restorative yoga.

yogamatta

Hatha yoga

Det är den allra vanligaste stilen i väst, och du har säkert stött på den förut.Hatha yoga grundas på två delar;göra ställningar (asanas) och andningsövningar (pranayama). Traditionellt utövades denna typ av yoga för att förbereda inför meditationen, som har sex huvudgrenar. Hatha i sig är en egen kategori inom yoga snarare än en stil. Den kan även inkorporera andra stilar, som Vinyasa, Ashtanga och Iyengar. Hatha är en utmärkt yoga för nybörjare!Denna kategori har 84 grundställningar, med många variationer.Det blir aldrig enformigt!Om du söker mer sinnesfrid och balans så är denna yoga perfekt för att få en skön träningsstund efter arbetsdagen, slappna av och sova bättre.

Mjuk eller dynamisk yoga? Vi hjälper dig att välja

Yin yoga

Precis som Hatha yoga så är Yin yoga ett utmärkt sätt att ta hand om kroppen och lugna sinnet på ett skonsamt vis.Denna yogastil grundar sig på taoistiska principer om yin och yang.Yin är stabil och oföränderlig, medan yang är i rörelse och utveckling.Denna stil närmar sig meditation och målet är att träna bindväven för att kunna sitta längre i meditationsställning.Denna yogastil är grundande, med liggande och sittande ställningar som utförs under en längre stund.Ofta sitter eller ligger man i ca. 3-5 minuter på mattan.Denna typ av yoga är väldigt mjuk och långsam.Den inbjuder kroppen att slappna av och frigöra sig från ackumulerad stress och oro som satt sig i musklerna.Man ska röra sig så lite som möjligt och hålla ställningarna länge, men självklart inte överskrida kroppens kapacitet.

Restorative yoga

Inom denna stil ägnar man mycket uppmärksamhet åt ställningarna.Man håller ställningarna länge, och tränar till musik med nedsatt belysning.Tanken är att man blickar inåt mot sig själv och inte fäster sin uppmärksamhet i den yttre omvärlden.Restorative Yoga är ett sätt att återknyta till det djupa Självet, kommunicera med sin inre vilja och unna sig en paus i vardagen.Nyckeln är avslappning.Man brukar endast göra tre eller fyra ställningar under ett pass.Varje ställning kan hållas i 5 till 25 minuter.Ofta gör man ställningar i 45 grader, liggande eller upp och ner-vända.De sänker pulsen och blodtrycket och man når en djup avslappningsnivå och lugnar sinnet.Restorative (återställande) yoga står för återhämtning och kroppens och sinnets pånyttfödelse.Man fokuserar snarare på sin egen kärna än på utförandet och man för bort negativa känslor.Denna yogaform passar bra vid rehabilitering eller för gravida.

De olika mjuka yogastilarna ger dig frid i sinnet, minskar stress och ökar din fysiska förmåga. Du blir även smidigare och får bättre balans. Med regelbunden träning kan man minska ryggont och man kan sänka blodtrycket. Med andra ord, bara fördelar!

DYNAMISK YOGA

2/ Dynamisk yoga

Rörelser och rytm med dynamisk yoga

Dynamiska yogastilar är fysiskt krävande och passar för personer som inte har några fysiska begränsningar för denna träning. Denna yogaträning passar utmärkt som komplement för de som löptränar, dyker, surfar, dansar osv., eftersom man övar på koncentration, smidighet, uthållighet och styrka. Det är allt vanligare att elitidrottare tränar yoga för att öka sin kapacitet och nå sina resultat. Precis som i mjuk yoga så gör man ställningar och synkar andningen.Men takten ökar och man växlar snabbare mellan ställningarna.

Vilken typ av dynamisk yoga?

Ashtanga yoga, Hot yoga, Vinyasa yoga och Iyengar yoga.

yogamatta

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga är en väldigt dynamisk stil som kräver uthållighet där man synkroniserar andning med flera ställningar. Man utför rörelser i snabb takt och man utför olika andningstekniker (Ujjayi och Vinyasa). Målet med denna energifyllda yoga: rena kroppen och eliminera toxiner. Ashtanga betyder “yoga med åtta förgreningar” på sanskrit. Målet med träningen är att skapa en inre värme som hjälper att avgifta och rena kroppen. Man gör ofta ställningarna i en grupp med tränare och man tonar kroppen och musklerna. Den fysiska träningsformen (Asana) är endast en del i Ashtanga med sina åtta grenar. Den innefattar även etiska principer, andningsövningar, kontroll av känslointryck och meditation. Men man anser att man bör börja med den fysiska delen för att sedan börja med de andra mer avancerade grenarna.

Hot yoga

Precis som namnet indikerar så tränas denna typ av yoga i varm miljö! Det finns flera varianter, t.ex. Bikram och Vinyasa flow. Dessa stilar skiljer sig åt från de andra: man tränar i en uppvärmd studio, mellan 30 - 40°c grader! Målet: svettas ut toxiner! Denna yogastil grundar sig på de fysiska ställningarna (Asanas) och på andningen (Pranayama). Vissa typer av Hot yoga, som Bikram, har samma ordningsföljd på positionerna utan variation. Men många yogastudior erbjuder även andra stilar i varm lokal, som Vinyasa eller Modo, för mer varierad träning. På 70-talet var Bikram Choudhury den första som startade yogaträning i en uppvärmd studio. Sedan dess har många hot yogastilar kommit. En sak är säker: denna yogastil ökar din puls och eliminerar alstrar mycket värme! Denna stil passar för de som vill ha en dynamisk stil där man blir smidigare och svettas, även för de som vill gå ner i vikt.

Mjuk eller dynamisk yoga? Vi hjälper dig att välja

Vinyasa yoga

Vinyasa på sanskrit betyder “synkronisering av rörelser och andning”. Vilket ju är målet med alla yogastilar. Denna stil är mer kreativ och varierande än Ashtanga, man växlar mellan ställningar i en dynamisk takt. Man tränar utefter sin erfarenhet och egen nivå. Vinyasa är en av de mest populära och mest spridda yogastilarna idag. Det är en sportig typ av yoga, utövarna växlar mellan olika serier med ställningar med smidiga övergångar. Om du vill träna dynamiskt och ta hand om dig så är Vinyasa ett perfekt alternativ! Andningen synkas med rörelserna. Många uppskattar denna yogastil eftersom den är väldigt varierande med positionerna: oftast gör man olika serier under olika pass och ofta erbjuder yogastudios kurser på olika nivåer så man utvecklas.

Iyengar yoga

Denna form av yoga är väldigt fysiskt krävande: det som räknas är ställningarna och fokus på andningen. För att utföra perfekta positioner använder man sig av remmar, block, bänkar eller mot väggen. Iyengar har sina rötter i Hatha yoga och tanken är att man ska utföra ställningarna perfekt. Du riskerar inte att bli uttråkad eftersom denna yogastil innefattar mer än 200 ställningar (Asanas), samt många andningstekniker (Pranayamas)! Att utföra ställningar med korrekta vinklar är så viktigt att man ofta nöter på samma ställningar i flera år... Man måste ha gott tålamod för att utföra grundställningarna korrekt.. Man växlar ofta mellan dem i detaljerade sekvenser och man håller ställningarna länge med hjälp av hjälpmedel. Lärarna som undervisar har gått en mångårig utbildning med hög precision. Iyengar kräver detta. Om du vill utföra perfekta ställningar med hög teknisk nivå så passar Iyengar dig.

Vilken stil tilltalar dig? Vill du träna mjuk eller dynamisk yoga? Vilka fördelar vill du ha ut av träningen?
Man är van vid att en sport utförs på ett sätt, men yoga har otaliga möjligheter och varianter. Oavsett om du tränar mjuk eller dynamisk yoga så har denna träning många fördelar för din hälsa och ditt välmående. Du kan utforska de olika yogastilarna för att hitta din favorit. Det kommer du garanterat att göra! Vi introducerar dig till en lista för ett urval av stilar, det finns många fler och det kommer ständigt nya!
Ta en meditativ stund för att begrunda vilken stil du vill upptäcka härnäst.

Vi rekommenderar även våra tips för yoga