Träna rätt för att få en platt mage!

Träna rätt för att komma i form!

Glöm magiska piller eller andra snabba mirakelmetoder som du säkert hört om. För att komma i form finns det två huvudregler; träna och äta hälsosamt. Vi ger dig peppen som behövs för att komma igång med träningsrutinerna in i det nya året!

Vill du komma i form efter julledigheten, få nya vanor in i det nya året, eller minska garderobs krympningen som hänt med dina favoritplagg? Vi ger dig tips och ideér på hur du kan komma igång! 

Det kan vara svårt att komma igång och träna om du har haft en längre paus och börjar känna dig trött och ur form. Träningsrutiner är viktigt för att må bra och handlar om mer än bara en platt mage, utan om att känna sig stark, ha bra hållning och känna sig som sitt bästa jag! Vi föreslår den mest effektiva och hälsosamma metoden för att hjälpa dig med detta; SPORT! 

I kombination med en varierad och hälsosam kost (samt en bra planering för att lyckas klämma in träningen i vardagens schema). För att hjälpa dig nå nya mål och känna dig pigg och bekväm med din kropp tipsar vi här om 5 sporter. Testa och hitta din favorit som kan få upp dig ur soffan!

Vilken är den mest effektiva sporten för att komma i form?

För att slimma till figuren eller om du känner att du vill gå ner ett par kilo, är det bästa alternativet konditionsträning. Det är viktigt att komma ihåg att när vi tappar underhudsfett, sker det jämt över hela kroppen och att punktträning för viktminskning på enskilda områden är en myt. Konditionsträning är det bästa för din hälsa och går att träna på många olika sätt; walking, löpning, göra burpees, hoppa hopprep, simma, cykla osv.… Oavsett vad du väljer så är det mest effektiva om du vill komma i form att träna längre stunder. Genomsnittligt så kommer kroppen börja hämta från sina fettreserver efter 20 minuters träning Detta beror även på hur intensivt man tränar. Ge inte upp! Det stärker även hjärtat och får dig på gott humör.

walking

Promenera i form

Du har säkert hör talas om den dagliga rekommendationen med 10 000 steg om dagen. Du kanske har installerat en stegräknare i din smartphone. Men när dagen når sitt slut konstaterar du med fasa: det saknas 3000 steg! Tänk om du skulle nå full pott varje dag genom att träna annorlunda?Det finns flera alternativ:

- Walking : Walking tränar du själv eller i grupp, det är lättillgängligt för alla! Allt du behöver är ett par bra skor. För att få in rätt stegteknik behöver du bara sätta i hälen först, sedan fotsulan och sist tårna som ger fråntryck för nästa steg. Dina armar kan även få röra sig, det är mjukt för lederna.

- Stavgång : När du går med stavar har du samma fotrullning som när du tränar walking, men du använder även gåstavar. Gåstavarna gör det mer skonsamt för lederna. När du trycker med gåstavarna mot marken hjälper du kroppen att skjutas framåt. Du jobbar även upp din balans och din koordination.

- Gång (friidrott) : Gång är en gren inom friidrott, som ingår i OS, och den snabbaste av de tre! Inom denna sport måste du alltid ha markkontakt och benet som är mot marken ska vara sträckt. Man roterar bäckenet för att lyfta fram benet. Man använder även armarna för att få upp bra hastighet.

På vilket sätt har du lust att gå? Varför välja? Oavsett om du väljer walking ensam eller i grupp, ger dig ut i spåret med stavarna eller testar OS-grenen gång,  kommer du promenera i form på nolltid och få en rejäl dos frisk luft!

Crosstraining

Crosstraining passar dig som vill ha en varierad träningsform med många roliga redskap. Träningsformen innebär att du varierar olika övningar, både uthållighet och styrka, med redskap som hantlar, dumbells, rep, eller endast med kroppen som motståndsvikt. Målet är att träna olika muskelgrupper under ett pass.

Passen är korta.Man tränar ca. 30 minuter, vilket räcker för att ta ut sig ordentligt!
Genom att variera övningar och byta snabbt mellan dem är det en lekfull träningsmetod; Du hinner inte få tråkigt en enda sekund! Det rekommenderas att börja träna progressivt vad gäller intensitet och tyngd på redskapen. Börja träna ett till två pass i veckan, och för de som är mer vana kan man träna upp till fyra gånger i veckan.

Inom crosstraining finns även de populära formerna HIIT och Tabata, som är effektiva och riktigt populära!

crosstraining

Träna magmusklerna i bassängen

Som fisken i vattnet”. Simning är skonsamt mot lederna samtidigt som det stärker dina muskler. Bröstsim, fjärilssim, crawling och ryggcrawl (t.o.m. hundsim!) gör att du tränar kroppens alla muskelgrupper.

Och vid det här laget vet ju alla vad som händer när musklerna får jobba, kroppen hämtar från energireserverna och musklerna tonas. Kanske får du inte ett sexpack på magen, men du stärker hela magmuskulaturen i bassängen. Du stärker alltså hela kroppen och förbättrar din hållning. Du får en fin siluett!

yoga

Yoga: må bra och kom i form

Precis som simning så är yoga vägen till en bra hållning. Dessa två sporter är även en utmärkt kombination. Inom yoga tränar du upp din smidighet och balans, medan du kontrollerar din anding. Om du tränar en annan sport kan du alltid kombinera med yoga, och du kommer märka skillnad i vardagen.

Är du trött på all utseendefixering och dietering? Känner du att du vill ladda energi och släppa negativa tankar? Yogan lär oss att släppa vardagens måsten och samhällets alla krav, även vad gäller din kropp. När du slappnar av mår kroppen bra och det är enklare att få till sunda vanor, både bra för kropp och själ!

cykla

Cykla dig i form

När man cyklar ökar man sin kardiovaskulära kapacitet och stärker musklerna. Det är även ett skonsamt träningssätt för lederna eftersom de inte har direkt kontakt mot marken. Om du vill börja jobba fram och skulptera muskler, är cykeln ett bra alternativ.

Precis som inom alla sporter ökar du stegvis intensiteten. Börja med en eller två cykelturer i veckan som  varar ca. 20 minuter, så ökard u sen takten och tiden. Regnar det? Testa en home trainer!

På så sätt kan du alltid få dina cykelturer gjorda oavsett väder. Bor du ca. 5-10 km från jobbet? Börja cykelpendla! Bra för både dig och klimatet. Win-win!

hopprep

Träna med hopprep

Att hoppa hopprep är ett väldigt intensivt sätt att konditionsträna. Det kan också vara lätt att göra hemma om du känner att du inte har så mycket tid för träning, men ändå vill klämma in ett effektivt pass! Oavsett om du vill gå ner i vikt eller tona kroppen så finns det många fördelar med att hoppa hopprep. Men hur börjar man? Hur ställer man in hopprepets längd? Vilken position är rätt? Vilken träningsform passar bäst? Jämför våra hopprep på vår webbplats!

ÄR SITUPS ETT BRA SÄTT ATT FÅ EN TONAD MAGE?

Det är inte givet! Core-övningar är däremot riktigt effektivt.
Man kanske tror att många situps på raken är det bästa för att att skulptera till sexpacket. Men så ligger det inte till: klassiska crunches kommer att öka musklernas volym och det kanske inte var målet med din träning. Fokusera istället på core-övningar för mage och magens sidomuskler; övningarna kommer att stärka musklerna på djupet (iliaque, inre bukmuskeln psoas, transversus, obliques) och bidrar till tonade magmuskler.

Att ha mål som att “få en platt mage” kommer att vara svårt och kanske inte rätt för dig. Träna för din hälsa och för att må bra och få mer energi! Vill du definiera dina muskler mer, kom ihåg att ha tålamod, det kommer att ta tid, men regelbunden träning kommer att ge en bra boost på vägen. Om du förenar regelbunden träning med en nyttig och varierad kost, samt med ordentlig sömn, så ändrar du kroppens ämnesomsättning. Du kan alltid övervinna dina genetiska förutsättningar med rätt träningsmotivation och behöver du hjälp och ideér, fråga alltid en PT eller dietist om råd!

Det finns inga genvägar för att komma i form; acceptera din kropp och träna regelbundet, så syns ditt inre välmående även på utsidan!

manon barré underskrift

Manon

Redaktör för decathlon-team

Uppväxt i en familj som tränar cykling. En trailutövare och naturälskare, som gått idrottsprogrammet. Toppbetyg inom sport!Maratontävlare och juniormästare i Frankrike 2013 för gång 10 000 meter.Intresserad av sportutövares livshistorier.

SPRINGA FÖR ATT GÅ NER I VIKT

SPRINGA FÖR ATT GÅ NER I VIKT

Att jogga är utan tvekan det mest effektiva sättet att gå ner i vikt, eller att hålla en stabil vikt. Löpträning gör att man bränner fett utan att minska på muskelmassan. Men alla som älskar att ge sig ut i löpspåren drivs inte av att se siffran sjunka på vågen; de vill hålla formen och även humöret uppe!
Simning: träningsprogram för att gå ned i vikt

Simning: träningsprogram för att gå ned i vikt

Vill du bli av med ett par kilo? Då är det här simträningsprogrammet kanske något för dig! Dessutom berättar jag om mina erfarenheter av att gå ned i vikt med programmet.
10 TIPS FÖR ATT KOMMA I FORM TILL SOMMAREN

10 TIPS FÖR ATT KOMMA I FORM TILL SOMMAREN

Har du tröttnat på otaliga listor med dieter för att gå ner i vikt? Här kommer 10 nyttiga vanor som du enkelt får in i din vardagsrutin, för att gå ner några kilo och komma i form till sommaren.
Restriktiv period - gå ner i vikt

Restriktiv period - gå ner i vikt

Oavsett om det är en period då du vill vara mer restriktiv eller gå ner i vikt, så är målet detsamma: det handlar om att reducera fett. Hur förlorar du fettmassa utan att förlora muskelmassa?
Gå ner i vikt

Simma för att gå ner i vikt

Visste du att när du simmar så gör din kropp mer än att bränna kalorier? Hela kroppens muskler tränas och du får en bättre ämnesomsättning.