LIVET I KROKARNA

Helen Lindberg och Elin Johansson, födda i 80-talets början. Boendes i Kolmården utanför Norrköping. Löpentusiaster
lik2

HUR BLEV NI LIVET I KROKARNA?

Vi startade våra liv med 100 mil mellan våra hemstäder där vi båda på var sitt håll fann glädjen till rörelse och träning via bollsporten. Fotboll, hockey och innebandy som sedan blev den plan där våra vägar korsades och vi blev lagkamrater och vänner.

När innebandykarriären avslutades startade vi samtidigt ett nytt kapitel i livet, nu som småbarnsföräldrar. Vi har båda två barn var som är jämnåriga med varandra så det blev naturligt för oss att vara aktiva tillsammans med barnen, på platser där de kunde leka samtidigt som vi tränade, i skogen, på lekplatsen osv.

Löpningen blev den träningsform som var mest lättillgänglig för oss, den träning som krävde minst för att passa in i vardagspusslet, allt som behövs är att snöra på skorna, öppna dörren och ge sig iväg. Snabbt upptäckte vi glädjen och njutningen vi fann i löpningen och det är också därför vår passion grundar sig just här. 

I början sprang vi för att komma i form efter barnen och gjorde snabbt fina framsteg och vi började träna för prestation, att göra bättre och bättre tider på lopp.  Alla distanser var kul, 5 och 10 kilometer på asfalt till en början, sedan också på vackra skogsstigar. Vi testade halvmarathon och även marathon, hinderbanelopp och triathlon. Under åren har det blivit ganska många lopp för vi tycker att det är så himla roligt att korsa mållinjen!

TÄVLAR NI FORTFARANDE?

I dagsläget springer vi fortfarande många lopp men vi springer inte längre med målet att alltid prestera en bättre tid utan nu låter vi njutningen och löparglädjen vara det som driver oss framåt. 

Nu som då, har vi alltid sprungit loppen tillsammans, varje steg genom banan sida vid sida och så går vi också i mål. Hand i hand stolta och glada över vår gemensamma prestation.

I den mån det går tränar vi tillsammans. I löpningen peppar vi varandra genom intervallpass, pushar för att orka upp för backen en gång till, ger oss ut på sköna njutningsbara turer i skogen. En löpare behöver också vara stark. Så för att vara starka och försöka hålla skadorna borta kör vi korta effektiva styrkepass ett par gånger i veckan. Då är det hemmaträning som gäller för oss, kroppsvikt eller med enkla redskap, gärna utomhus. 

KOLLA IN VÅRA ANDRA AMBASSADÖRER

Råd för
Teaser Lisa
Lisa: Lic personlig tränare & Träningsinspiratör, elitmotionär
ÖVERST PÅ SIDAN